- Jeg synes, det er en fremragende plakat. Bogstaveligt talt. Den vil rage frem og elegant tiltrække sig opmærksomheden i bybilledet.

Sådan lyder det fra Frederik Preisler, partner og kreativ direktør i reklamebureauet Mensch, da Markedsføring hiver fat i tre danske topkreative for at få en umiddelbar vurdering af Klaus Riskær Pedersens nye valgplakat, som en af den danske reklamebranches levende legender, Peter Wibroe, er ophavsmand til.

- Plakaten er jo et klassisk medie, men det er også så klassisk, at de færreste i dag kan det håndværk, der skal til for at lave en god plakat.

- Det er godt set af Riskær at få netop Wibroe til at udforme en plakat, der i sin ide og æstetik placerer ham et helt andet sted end de traditionelle politikere, fortsætter Frederik Preisler.

Jakob Blom: Lav flere plakater

Han bakkes op af Jakob Blom, kreativ direktør i reklamebureauet Anew:

- Valgplakaten fanger mig øjeblikkeligt. Og jeg kan godt lide den. Den artede og vilde streg og de to farver fortæller mig øjeblikkeligt, hvad afsenderen har på hjertet.

- Præcis som Peter Wibroe selv siger: ”det rød-konservative, der forbinder sunde medmenneskelige værdier med en realistisk og ansvarlig økonomisk politik”, siger Jakob Blom.

- Og så har jeg ikke brug for et billede af Klaus Riskær Pedersen. Man ved jo godt, hvordan han ser ud, som Peter Wibroe argumenterer så præcist for i artiklen, fortsætter Jakob Blom.

Han havde ikke set den fortolkning med “Danmark og Europa”, som Peter Wibroe også beskriver i artiklen, men ”det er da et interessant lag”.

- Til gengæld er der for mig noget “Tricolore - bleu-blanc-rouge” over det, som jeg uvilkårligt forbinder med den franske revolution, hvad der også er meget rammende. Riskær er jo lidt af en revolution i den danske politiske andedam.

Har Peter Wibroe stadig ”The magic touch”?

- Heldigvis har talent ingen alder, og det er Peter Wibroe så levende et bevis for. Kreativitet behøver ingen efterløn, den banker med din puls. Picasso malede jo til sin død som 91-årig. Lav endelig nogle flere plakater, der kan gøre vores liv mere blåt, mere rødt og lidt grønnere, lyder opfordringen fra Jakob Blom til Peter Wibroe.

Hoffmann: Genial enkelhed

Også Thomas Hoffmann, kreativ direktør i reklamebureauet & Co., uddeler roser til Peter Wibroes Riskær-plakat.

- Jeg synes, den er tæt på at være genial. Valgplakater skal jo være superenkle og kunne afkodes på et til to sekunder. Det lykkes den med, siger han.

- Riskær siger jo selv, at han ikke er blå eller rød. Om man tror på den, er jo helt op til én selv, men jeg tænker, at det har været briefen fra Klaus til Peter. Det kommunikerer den i hvert tilfælde 100 pct., fortsætter Thomas Hoffmann.

Han vurderer, at danskerne godt kunne tænke sig et opgør med blokpolitikken, og sukker efter mere samarbejde hen over midten.

- Det kommunikerer den også. At det så er eksekveret med et kryds, gør den helt genial. Jeg er en sucker for det enkle. Og når jeg engang er færdig i reklamebranchen og vil være statsminister, så ringer jeg til Peter Wibroe, slutter Thomas Hoffmann.