Det danske digitale bureau Granyon, som blev stiftet i 2016, blander sig nu i den amerikanske præsidentvalgkamp, som Donald Trump talte i gang ved et massemøde i Florida tirsdag.

Det sker med en kampagne for The Decarceration Collective, der er en organisation, som blandt andet arbejder for at ændre three-strike loven i USA.

Her skal støtter som den demokratiske præsidentkandidat Cory Booker, den tidligere basketball-stjerne Shaquille O’Neal og superinfluenten Kim Kardashian være med til at sprede budskabet og sætte emnet på dagsordenen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Det er jo kæmpestort for os som et dansk bureau at få lov til at arbejde med et projekt, der potentielt bliver et emne i den amerikanske valgkamp og forhåbentlig bliver til et lovforslag om en ændring i kongressen, siger Mikkel Noe Westh, direktør i Granyon.

I korte træk medfører three-strikes loven, at tre betingede domme mindre forseelser kan udløse en livstidsdom.

- Det er samtidig et projekt, som det er svært ikke at blive involveret personligt og følelsesmæssigt i. Vi taler om virkelig hårde skæbner for mennesker, der har begået forholdsvis små forbrydelser, fortsætter han.

International hæder gav pote

Det danske bureau blev kontaktet af The Decarceration Collective, efter bureauet fik hædrende omtalte, en honorable mention, på awwwards i 2018 for en kampagne udviklet til Dansk Flygtningehjælp.

- Vi har skabt et kampagnesite, der går bag om og fortæller den personlige historie hos en række af de fanger, der i øjeblikket sidder fængslet på livstid, og nogle af dem, som er sat fri, siger Mikkel Noe Westh.

- Historierne fortælles både i billeder og lyd, hvor også en dokumentarfilm er omdrejningspunkt. Det var vigtigt for os at komme ud med de menneskelige historier bag. For ellers kan man ikke sætte sig ind i de reelle konsekvenser af loven, siger han.

Foruden sitet støttes kampagnen som omtalt op på de sociale medier med ambassadører som Kim Kardashian, Shaquille O’Neal og Cory Booker.  

Granyon har foruden udviklingen af kampagnesitet også medvirket til strategi, budskaber og eksekveringen på sociale medier.

Kampagnen begynder den 19. juni og skal løbe under hele den amerikanske valgkamp.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.