Lige knap en halv million blyanter. Om måneden. Det er hvad den to år gamle danske virksomhed Sprout i Taastrup fremstiller, pakker og sender ud til kunder over det meste af verden.

Blyanterne ligner umiddelbart helt almindelige blyanter, og det er de sådan set også til at starte med - men når de er færdige med at fungere som skriveredskaber, kan de proppes ned i en urtepotte med jord, hvorefter frøene i ende-stumpen af blyanten giver sig til at spire og vokse og blive til krydderurter eller blomster.

Og de danske spire-blyanter er et kæmpehit over hele verden.

Omkring 75 procent af bestillingerne på Sprouts blyanter kommer fra virksomheder, danske og  internationale, som fx PepsiCo, IKEA, Coloplast, Bank of America og DisneyWorld.

Men der løber også ordrer ind fra offentlige institutioner eller NGO’er.

- I sidste uge leverede vi en større sending blyanter til den franske Premierministers kontor i Paris. De ville bruge blyanerne til promotion omkring klimatopmødet COP21 til november. Tidligere har vi også leveret til det tyske ministerium for bæredygtighed, fortæller Sprouts adm. direktør Michael Stausholm.

Blyanter til Vatikanet

Nogle virksomheder bruger blyanterne som reklamegaver, der er mere miljøvenlige end de hand-outs, man typisk møder.

- Men for de fleste kunders vedkommende handler det om at skille sig ud og vise, at man ved at give et 100 procent bæredygtigt produkt tænker i de baner som virksomhed, siger Michael Stausholm, og fremhæver Italien som et af de store aftagerlande.

IKEA i Italien markerede fx deres 25 års jubilæum ved at skifte deres karakteristiske, korte blyanter ud med en særlig kort udgave af Sprout-blyanten - og Italiens største elselskab ENEL købte i foråret 350.000 blyanter, som de deler ud til besøgende på Verdensudstillingen i Milano i år.

Selv Vatikanet er på kundelisten. Her skulle blyanterne dog bruge i fundraising-øjemed.

- Ja, vi har leveret en ordre på 100.000 blyanter til den katolske organisation i Vatikanet, der ville bruge dem til fordel for et vandprojekt i Sierra Leone, fortæller Michael Stausholm.

Læs meget mere om Sprout og få hele interviewet med Michael Stausholm i det nye nummer af bladet Markedsføring, der udkommer i denne uge. Du kan også læse bladet på tablet eller mobil her