En BMW-annonce bragt i den svenske avis Dagens Nyheter 6. december blev skarpt kritiseret af Ingmar Rentzhog, CEO og stifter af verdens største sociale netværk for klimaaktivister, WE DON´T HAVE TIME, da han 9. december talte ved Dansk Markedsførings M Talk: Future Business Models in a post-purpose and post-pandemic era.

– Det er et eksempel på en virksomhed, der gør alt forkert, sagde han om annoncen, der blev bragt i en udgave af avisen, der havde klimaktivisten Greta Thunberg som gæstende chefredaktør.

Hende kender Ingmar Rentzhog særdeles godt, da han er manden bag mange af hendes kampagner.

Den omtalte annonce, som INGO er bureauet bag, er inspireret af det skilt, Greta Thunberg brugte i de skolestrejker, der gjorde hende til en globalt kendt klimaaktivist.

Den har siden fået skarp kritik fra flere sider i Sverige.

I annoncen har BMW forsynet skiltet med en ny tekst, hvor det fortælles, at BMW er det mest bæredygtige bilbrand i verden.

Det sker under henvisning til en topplacering på Dow Jones’ Sustainability Index for bilmærker.

– Denne annonce handler om alt andet end at involvere virksomhedens stakeholdere, det er bare pral, og jeg tror, at den kan have en frygtelig effekt på alle dem, der er engageret i klimakampen, og dem, der ikke kan lide klimakampen, fordi de ikke kan lide skiltet. Det er en kæmpefejl, sagde Ingmar Rentzhog.

Det er dog ikke ensbetydende med, at BMW ikke godt kunne have kommunikeret budskabet om, at bilbrandet topper Dow Jones’ Sustainabiliy Index, men det skulle have været gjort på en helt anden måde.

– BMW kunne have kommunikeret, at ”vi er ifølge Dow Jones den mest klimavenlige bilproducent, men vi skal forbedre os endnu mere. Vil I ikke nok hjælpe os? Giv os jeres gode råd til, hvordan vi bliver endnu bedre”

Du kan se, eller gense, hele M Talken, hvor også Thomas Kolster, forfatter og klimaaktivist, og Mathias Wikström, CEO og stifter af DOCONOMY, talte herunder:

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger