Virksomheder i krydsfeltet mellem markedsanalyse, teknologi og Big Data har store vækstmuligheder i disse år. En af aktørerne er firmaet, der hidtil har heddet UserReport.

Virksomheden har nydt godt af, at medier bliver digitale, og alle medier fremadrettet vil blive købt baseret på målgrupper. Det er også den betragtning, der ligger bag navneskiftet til AudienceProject.

- AudienceProject er en helt unik virksomhed, hvor Big Data, teknologi og markedsanalyse kredser omkring én central spiller: audiences. Overbevisningen om, at alle medier fremover vil blive købt baseret på audiences, dvs. målgrupper, er central for all vores produkter, siger AudienceProjects CEO, Jacob Lachmann.

Han kom til selskabet tidligere i år, og var før det bl.a. nordisk CEO for GoViral, da online video-selskabet i 2011 blev solgt til amerikanske AOL for godt 97 mio. dollar.

På tide med nyt navn

Siden virksomheden blev i stiftet i 2010, har både UserReport og markedet ændret sig markant, og i dag er UserReport-produktet aktivt på mere end 18.000 sites på tværs af 80 lande, og virksomheden er vokset fra en lille opstartsvirksomhed til en etableret tech-virksomhed med to store teams af softwareudviklere.

Det er på tide med en identitet, der afspejler alt det. Jacob Lachmann siger:

- Vi tror på, at markedsanalyse bliver nødt til at ændre sig, så vi som researchere kan hjælpe vores klienter med at bevæge sig gennem et broget landskab af teknologi og massive datamængder.

- Altsammen baseret på audiences. Derfor synes vi, at AudienceProject er det helt rigtige navn.

AudienceProject er specialister i digital markedsanalyse. De er blandt de største på kampagne- og audiencemålinger i Norden og validerer mere end 20.000 kampagner med produktet AudienceReport.

Lidt fakta om AudienceProject

·         AudienceProject består af 40 medarbejdere. Virksomheden investerer primært i produktudvikling med 28 af de ansatte allokeret til R&D

·         AudienceProject har mere end 1 million panelister på verdensplan, heraf 650.000 i Norden

·         AudienceProject arbejder med de mest anerkendte udgivernetværk, annoncører, tech-virksomheder og bureauer i Norden såsom, IUM, Ekstra Bladet, MTG, VG, Facebook, TV2, The Coca-Cola Company, Aegis, OMG, GroupM, Google og mange flere.  

·         AudienceProjects stiftere og ledelse er iværksættere og har tidligere stået bag GoViral, Epinion, Natur-Energi og Gul strøm.