Årets buzz word… Og hvad betyder det?  

- Medie-transparens. Det har altid givet mennesker tryghed at vide, hvad man får for sine penge. Forhåbentlig får debatten også åbnet for en diskussion, om vi ikke kan tillade os at være mere ambitiøse, når vi måler mediers effekt fremover. Der er en verden til forskel på ’opportunity to see’ og ’brand engagement’.   

Årets mest overraskende jobskifte?  

- Martin Sorrell, min gamle chefs exit fra WPP efter 33 år på tronen. Det siges, det vist heller ikke var med hans gode vilje  

Årets mest overvurderede trend?  

- Ærlighed. De seneste par år så vi ellers en spændende tendens indenfor international marketing om ’brutal ærlighed’. Altså hvor brands pro-aktivt går hudløst ærligt ud i offentligheden, fortæller om deres fejl og mangler, og hvad de vil gøre for at korrigere dem. Måske har snart to år med Trump og hans fem løgne om dagen sat en ny marketing-agenda. Domino’s dato-snyderi, Danske Banks hvidvaskningssag og et utal af andre bankers udbytteskandaler kunne i hvert fald tyde på det.   

Årets mest positive overraskelse?   

- På trods af at nogle enkelte har forsøgt at tale purposedrevet brand building i graven, viser flere og flere undersøgelser, at forbrugerne - i en verden af relativt ens produkter – tiltrækkes af virksomheder, der organiserer sig omkring et klart og tydeligt WHY. Samtidig har disse virksomheder et langt større overskud og mere markant vækst end gennemsnittet af virksomheder. Så nej, Simon Sinek – du har ikke levet forgæves…  

Hvilket marketing- eller reklame-element får sit gennembrud under valgkampen?  

- Kreativitet. For i og med valgkampen til næste år kommer til at udspille sig på de sociale media i en hidtil uset grad, er kreativitet den mest effektive ingrediens, hvis du vil have danskerne til at se mere end de første 1,8 sekunder af dit indhold. Og mon ikke nogle partier samtidig vil prøve at bruge virtual assistants og voice search i en eller anden form…  

Hvilken teknologi kommer på alles læber?  

- Mennesket. Jeg tror, at der i 2019 vil komme en modreaktion til den overdrevne brug af marketing automation, som mange forbrugere efterhånden oplever som ligegyldig baggrundsstøj. I stedet vil det ikke overraske mig at se flere annoncører få succes ved at bringe et skud ’human touch’ ind i markedsføringen igen.   

Hvilken type brands får det svært?  

- Dem, der endnu ikke har knækket koden til at skabe engagerende branded content.

Hvorfor bliver 2019 bedre end 2018?   

- Jeg forventer ikke nogen positiv udvikling i marketingbudgetterne til næste år – tværtimod. Men for dem, der formår at se det som en mulighed for at vise, de kan tænke ud af boksen, kan 2019 blive helt okay.