KLUMME: Sidste års SXSW handlede om at have et Brand Purpose – at stå for noget og gerne noget vedvarende. 

Årets SXSW2019 var en solid og klar manifestation af denne tendens. Men modsat sidste års purpose-agenda, så var der i år kommet ”kød på” de mange ord. Det handlede ikke bare om at have det bedste purpose, men derimod de rette værdier – som menneske, som politiker, som virksomhed. 

Værdier er ikke et nyt begreb – de fleste virksomheder har dem nedfældet i medarbejderhåndbogen eller på væggen i receptionen – og rigtig mange brands er dygtige til at efterleve det helt ud til den enkelte medarbejder. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Det nye er, at i en transparent og global verden, så er værdierne blevet dét afgørende parameter, vi i dag vælger produkter, politikere og venner ud fra. 

Vi samler vores indtryk sammen - og vurderer om vi er i samme båd. Og derefter vælger vi benhårdt fra og til.

Det handler selvfølgelig om at have de rette værdier, men også om, hvilke øjne, der ser på dem. Altså om der er et værdimatch imellem virksomheden og målgruppen. 

Uanset om du er Trump-tilhænger - eller modsat holder af Alexandria Ocasio-Cortez, den 29-årige demokratiske himmelstormer, der afholdt en fremragende session på konferencen - så stemmer du på dem ud fra deres værdisæt. Det samme kommer til at ske i den kommende valgkamp herhjemme.   

Tech-giganterne og deres værdisæt fyldte meget på SXSW2019. Dels på grund af deres massive indflydelse, men også fordi vi begynder at så tvivl om deres værdier og reelle hensigter. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Når vi gik rundt i Austin, så vi billboards, hvor Firefox gik op imod Facebook og Google ud fra et klart værdisæt om, at hos dem er du et menneske, mens du hos de to sidstnævnte virksomheder bare er endnu en linje i et datasæt (hvis eneste formål underforstået er at lære dig endnu bedre at kende og sælge dig videre til højst bydende).

Det er blevet til en reel konkurrence om forbrugeren i forhold til at have det rette værdisæt. 

Det danske og nordiske islæt var generelt tydeligt, transparent og markant. Fra en meget visionær, men også virkelighedsnær Bjarke Ingels, der var i gang med at teste, hvordan det kommende liv på Mars skulle realiseres, til Magrethe Vestager, der ikke bare arbejder for, at tech giganterne betaler deres skat, men også hvordan vi undgår, de overtager vores liv. 

Jeg var meget stolt over at være dansker på dette års SXSW – og holdt op imod værdiagendaen, så står de danske virksomheder med en stor konkurrencemæssig fordel på hånden.   

Der er ingen tvivl om, at jeg vil bruge indtrykkene fra konferencen til, at vi hos Another fortsætter med at have klare og transparente holdninger og værdier – og leve med, at vi bliver valgt til og fra på denne baggrund. Og så vil det samtidig være yderst interessant at bringe værdier endnu mere ind som differentieringsparameter og målgruppeværktøj hos vores kunder.

Glæder mig til SXSW2020.