På et bestyrelsesmøde i Bukarest har ledelsen af International Marketing Association (IAA) besluttet at rette fokus mod den livslange læring for marketingfolk i vor hæsblæsende, digitale tidsalder.

Idéen stammer fra de danske IAA-uddannelser, som gennem 25 år har efteruddannet marketingfolk. IAA Uddannelserne bygger på et koncept, hvor specialister i et struktureret forløb underviser ud fra teori og med nye cases.

- Netop den danske model, hvor højtuddannede specialister underviser, og hvor vi jævnligt tilpasser uddannelserne, så de omfatter de nyeste teknologier, er en afgørende faktor for den internationale interesse for IAA-uddannelserne, siger rektor Donald Nekman.

Dansk koncept bliver globalt

IAA-uddannelsernes danske koncept bliver et tilbud i IAA Globals program under navnet IAA Master Class.

- Marketing er et af de fag, der stiller størst krav til medarbejdernes efteruddannelse, især i disse dynamiske og disruptede år. Man skal have en overall forståelse for marketing i det digitale landskab, og hvordan teknologier påvirker hele virksomheden, siger Dagmara Schulce, Managing director for IAA i New York.

- En vigtig del af IAA’s mission er at sikre, at nutidens professionelle marketingmedarbejdere bliver uddannet til morgendagens udfordringer. Det er netop, hvad IAA Master Class programmet tilbyder, fortsætter Dagmara Schulce.

Samlet international akkreditering af programmet

Alle lande og institutioner, der udbyder uddannelserne, skal godkendes af den globale uddannelses bestyrelse for IAA, som fra starten omfatter den danske rektor Donald Nekman sammen med Tom Doctoroff, der er Professor of Marketing ved Chicago Booth School of Business og tidligere CEO for J. Walter Thompson i Asia Pacific.

Den sidste er Tadeusz Zorawski, som har over 10 års erfaring fra internationale media bureauer.

- Det er en stor glæde at få den anerkendelse, at vores danske IAA Uddannelser nu bliver global, siger Donald Nekman.

- Internationaliseringen betyder en endnu bedre erfaringsudveksling mellem landene, så vi får de nyeste udviklinger med. Uanset hvor i verden, de spirer frem.

- Og så giver det flere muskler til at udvikle hele programmets indhold og struktur. E-learning og webinarer vil kunne udvikles på internationalt plan og indgå i programforløbene, slutter Donald Nekman.

Lancering i Asien

Programmerne lanceres i Malaysia og Singapore i begyndelsen af 2019. Derefter følger blandt andet Østrig, Italien, Indonesien og Filippinerne.

John D Chacko fra JDC Brand Truth i Kuala Lumpur var i København i sidste uge for at udveksle viden og planlægge lanceringen. 

Han har masser af international erfaring fra ledende stillinger hos Kraft, Coca-Cola, og driver nu et rådgivningsfirma.

- Vi er imponerede af det programconcept, som IAA Uddannelserne i Danmark har bygget op, siger John D. Chacko.

Vi finder det især afgørende, at IAA uddannelserne tager afsæt i praktiske eksempler og bygger på workshops og cases, der sikrer, at marketing bliver en integreret del af virksomhedens strategi, slutter han.

Lidt facts om nye krav til marketingmedarbejdere:

Dansk Markedsførings CMO Analyse 2018 viser, at:

  • Flere virksomheder in-sourcer specialiserede marketingfunktioner, især for at have ejerskab og styr på data.
  • Der er også øget insourcing af MarTech (marketing teknologier) og medieindkøb.
  • Begge dele stiller større og nye krav til marketingmedarbejderne internt, da det tidligere blev varetaget af eksterne specialister.