Dansk Markedsførings adm. direktør, Thomas Wahl, reagerer nu på et længere skriv om The M List, som Jacob Holst Mouritzen, der er Business Partner hos Mindshare, har lagt på LinkedIn.

I sit indlæg skriver Jacob Holst Mouritzen, der er blandt de 200 udvalgte til The M List 2020, blandt andet, at han er blevet udvalgt til…

- En ”liste”, udvalgt af nogen mennesker jeg har stor respekt for, men som reelt set ikke kender mig hverken som leverandør eller kollega, skaber en liste over de 200 bedste marketingfolk i Danmark, en gang om året. Man vælger ikke selv, om man vil være med eller vurderes. Man melder sig ikke til nogen steder, skriver Jacob Holst Mouritzen og fortsætter:

- Det er samtidig en liste, som kan skabe et usundt fokus på ydre resultater - man skal jo råbe op om sine resultater, før nogen lægger mærke til det. Det giver en naturlig skævvridning og bias - måske er det derfor, der oftest er 75 procent mænd at finde på listen?

Thomas Wahl forklarer, at det ”naturligvis er frivilligt, hvorvidt man ønsker at deltage og være på årets The M List.”

- Initiativet blev lanceret i 2016 for at være med til at samle, udfordre og udvikle branchen, og sætte fokus på dem, der i særlig grad har været med til at løfte barren for branchen og skabe inspiration for alle os andre, siger han.

 Thomas Wahl tilføjer: 

- Der nedsættes hvert år et Advisory Board med en lang og bred erfaring fra annoncør-, bureau- og medieverdenen. 

I år har Morten Kristensen, som indtil for nylig var CEO hos MediaCom, der ligesom Mindshare er en del af GroupM, i Advisory Boardet sammen med Bjarne Spellerberg fra reklamebureauet Boye & Spellerberg og Lisa Gøttler, der er CMO og CPO hos KVIK.

Derudover har Klaus Markholt-Hansen, som er partner i headhunterbureauet Marcher Markholt, Morten Kjær, der er Managing Partner hos strategihuset Clay og Thomas Wahl selv været en del af Advisory Boardet.

Jacob Holst Mouritzen, hvorfor gik du til tasterne?

- Det var min egen irritation over mig selv. Da jeg ikke fik brevet om fredagen samtidig med min egen chef, så satte det tanker i gang. I den weekend ville jeg slet ikke være på listen. Og da så brevet kom, så ville jeg gerne være med på listen alligevel. Så det er selvfølgelig også en personlig kritik af mig selv, men også en generel kritik af at vi ofte lader andre bestemme, siger han.

Hvis man ikke vil på listen, så kan man jo bare lade være med at svare på spørgsmålene, som bliver sendt ud?

- Det vidste jeg ikke. Jeg troede, man blot stod med blanke svar. Jeg har selv svaret på spørgsmålene de tidligere år og gør det nok igen. Så jeg vil gerne på listen. Det vil alle. Det er det sjove. Alle vil gerne være en del af hulen, men jeg kunne mærke, at jeg blev irriteret, da jeg troede, at jeg var ude. Det er noget mærkeligt noget at gå op i, siger Jacob Holst Mouritzen.

Morten Kristensen, der indtil for nylig var CEO hos Mediacom, som Mindshare deler hus med, har jo siddet i årets Advisory Board. Han kender dig vel?

- Ja, men jeg har aldrig arbejdet sammen med Morten. Selv om vi har været i samme hus, tror jeg ikke, at han har kigget på nogle af de projekter, jeg har lavet. Advisory Boardet kan jo ikke kende alle. Det er derfor, jeg skriver, at der er en bias i forhold til dem, der råber højest, siger Jacob Holst Mouritzen.

600 vurderes hvert år

Thomas Wahl oplyser, at ”Advisory Boardet vurderer hvert år mere end 600 profiler - både kendte profiler, der fylder meget i branchen, men også profiler, som ikke er så offentlig kendte, men som hver dag arbejder for at levere resultater gennem marketing.” 

- Derfor er der også mulighed for at indstille kandidater, som Advisory Boardet efterfølgende vurderer, siger Thomas Wahl. 

Om overvægten af mænd siger Thomas Wahl:

- Det er korrekt, at der er en overvægt at mænd i bogen. Men det er - desværre - en konsekvens af, at der i samtlige brancher er en overvægt af mænd på C-level. Selvom tallet er stigende, når vi ser på niveauet lige under koncernledelsen og lederstillinger generelt, så er billedet det samme i vores branche. Det er bestemt en relevant diskussion, men på den måde er The M List et samfundsbillede.

Thomas Wahl oplyser videre, at profilerne bliver udvalgt på baggrund af fem kriterier: ”Fagligt kompetenceniveau”, ”visionær og innovativ”, ”synlige resultater - herunder økonomiske”, ”anerkendelser og vundne branchepriser” og ”kommunikations- og ledelsesevner”

- En stor del af vurderingen går på synlige resultater - hvis resultaterne ikke er synlige kan det være svært for os andre at lære af dem. Er The M List en absolut liste? Bestemt ikke. Men det er vores - og Advisory Boardets - bud på, hvem der har skilt sig ud, siger Thomas Wahl, der tilføjer:

- Vi mener, at vi - i al beskedenhed - som branchens forening, branchens medie og fremtrædende kursus- og konferenceforretning med hjælp fra et headhunterbureau med speciale netop i vores branche og et skiftende Advisory Board, at vi kommer godt omkring hver eneste år. 

Dynamisk liste

Thomas Wahl forklarer, at ”det har været vigtigt, at det er en dynamisk liste, så det ikke blot er Tordenskjolds soldater, men er et udtryk for de profiler, der det seneste år har skilt sig ud.”

- Dansk Markedsføring har aldrig opfordret til at dele brevene, vi har sendt ud - og for at være ærlig kom det faktisk bag på os den opmærksomhed det skabte det første år og alle årene efter, siger Thomas Wahl, der fortsætter: 

- Hvis man ikke ønsker at være på årets The M List, så poster man ikke sit nomineringsbrev - eller lægger en artikel på LinkedIn - og lader blot være med at besvare det spørgeskema, vi sender ud som en del af bogen. The M List er meget mere end en liste. Vi spørger profilerne om en række faglige spørgsmål, deler indsigterne - og på toppen er det er det også et fagligt netværksarrangement. 

2020-udgaven af The M List lanceres 24. januar, hvor Årets CMO også bliver kåret. Arrangementet er gratis for medlemmer af Dansk Markedsføring men alle er naturligvis velkomne.