Ifølge Nets landede den samlede omsætning på Black Friday på 1,94 milliarder kroner i år. Det er et fald på otte procent i forhold til 2017.

Det er dog langt fra ensbetydende med, at dagen er blevet ligegyldig, da det på trods af faldet ser ud til at blive årets største handelsdag.

Hvad lærte vi af årets Black Friday, der er værd at bide mærke i?

Lærdom #1: Black Friday god til permissions-høst

I kølvandet på GDPR har en del virksomheder tabt en del leads/permissions i databasen, så i år blev Black Friday-kampagner mange steder set som en kærkommen anledning til at få høstet nye.

Det kan Scratcher, der står bag et gamification-værktøj, som bruges til at skaffe e-mailadresser i hus, tale med om.

- Det var tryk på. På det tidspunkt besøgte over 15.000 personer vores kampagner i samme sekund, fortæller Casper Christiansen, der er partner i Scratcher. En af kunderne var netboghandlen Saxo.com.

- Vi vil gerne give vores kunder en sjov brugeroplevelse. I Saxo er vi meget interesserede i, hvordan vi kan bruge gamification til at skabe en involverende oplevelse for vores kunder, siger Jan Ettrup-Mikkelsen, Chief Marketing Officer.

Det viste sig at være en god idé: Saxos Black Friday-side havde i løbet af ugen frem til Black Friday 156.000 unikke besøgende, hvilket resulterede i ca. 36.000 nye leads.

Lærdom #2: Black Friday er blevet til Black Week

Det knytter an til den anden læring fra årets Black Friday: Det er ikke længere en endags-forestilling, hvilket også kan forklare omsætningsfaldet på selve dagen.

- Det (faldet i omsætningen, red.) er formentlig et udtryk for, at mange butikker i år havde valgt at sprede deres slagtilbud over flere dage, siger Jeppe Juul-Andersen, direktør i Nets og ansvarlig for Dankortet, i en pressemeddelelse.

- Tidligere var det en af dagene lige op til jul, hvor vi brugte vores dankort allermest i løbet af året, men det billede har Black Friday lavet om på. Vi skal tilbage til 2014 for at finde et år, hvor det ikke var Black Friday, der var årets største handelsdag, siger Jeppe Juhl-Andersen.

At Black Friday er blevet til Black Week kan man genkende hos betalingsindløseren Clearhaus.

- Kampagnerne begyndte tidligt i år, og det kan nemt ses i tallene, lyder det fra Neha Mirchandani, Marketingsdirektør hos Clearhaus i en pressemeddelelse.

Neha Mirchandani oplyser, at forbrugerne allerede ved midnat sad klar med betalingskortet i hånden. På Black Friday modtog netbutikkerne således 69 procent flere ordrer mellem kl. 00-06, end de gør på en gennemsnitlig dag.

Men tilbudsjægerne gik faktisk allerede på jagt inden det blev fredag, hvilket betød at antallet af transaktioner steg med 129 procent allerede torsdag sammenlignet med samme torsdag sidste år.

Lærdom #3: Vi bruger mobilen

Noget tyder endvidere på, at danske forbrugere i stigende grad skifter grad computeren ud med mobile enheder, når de handler online.

- Vores data viser, at hvert fjerde køb på Black Friday betales via smartphones, siger Thomas Jensen, CEO hos QuickPay, i pressemeddelelsen fra Clearhaus.

Lærdom #4: Black Friday rykker på nettet

Sammenligner man med en gennemsnitlig dag, modtog webshops 385 procent flere ordrer i fredags.

Og det var ikke kun de store spillere, som oplevede ekstra travlhed. Også forretninger som Shaping New Tomorrow, kendt fra DR1-programmet Løvens Hule, havde en travl dag:

- Vi har haft den bedste salgsdag nogensinde. Vi har sendt over 7.000 pakker ud og har haft en masse glade kunder i butikken hele dagen, siger Christian Aachmann, CMO & Co-founder hos Shaping New Tomorrow, i pressemeddelelsen fra Clearhaus.

- Vi har forberedt os ved at købe så mange produkter ind som overhovedet muligt og forberedt forskellige leadindsamlingskampagner, for på den måde at kunne sende nyhedsbrev ud til alle, så snart vi gik live, fortsætter han.

Ifølge Clearhaus havde Black Friday også en positiv effekt på ordrestørrelsen. For en typisk dansk webshop ligger den gennemsnitlige ordrestørrelse på 532 kroner, men på Black Friday lød den på 727 kroner.