Opdateret med tysk version. Reklamefilmen ”Bussen”, som Thomas Falkenberg og M2 Film skabte sammen med Midttrafik i 2012 har tilsyneladende ramt en international nerve. 

I hvert fald er den efterhånden kopieret, planket eller tyvstjålet om man vil – og i et enkelt tilfælde genskabt efter venlig tilladelse – i mindst tre lande: Senest Grækenland.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER. 

Men det kan man kun glæde sig over, lyder det fra en af de kreative kræfter bag filmen, Thomas Falkenberg:

- Man kan diskutere niveauet på de forskellige kopier, men jeg synes helt ærligt, det er fedt, at en kreativ idé på den måde kan rejse på tværs af grænser, siger han.

Thomas Falkenberg er i dag Senior Copywriter hos Envision, men var dengang selvstændig kreativ, og han kalder det ”først og fremmest en ære”, at filmens idé er taget op i Canada, Tyskland og nu også Grækenland.

- Det må jo betyde, at der har siddet nogen i de lande og tænkt, at her er en indsigt, der holder hele vejen, siger Thomas Falkenberg

”Vi ville aldrig gøre det selv”

Hos M2 Film er Creative Director Jan P. enig:

- Det er da fantastisk, at indsigten og den kreative idé holder hele verden rundt. Den bygger jo også på en universel kendsgerning: At det ind imellem bare godt kan være træls at køre med bus, siger han.

Det er ikke noget, I kommer til at retsforfølge?

- Nej, nej. Vi tager det som en cadeau. Vi ville ganske vist aldrig selv gøre det, men det er ikke noget, vi har tænkt at gøre noget ved. 

Den seneste, græske kopi er dukket op ud af det blå - i hvert fald havde parterne ikke fået nogen forhånds-henvendelser om tilladelse.

Det havde man heller ikke i forbindelse med den canadiske kopi – skabt for Edmonton Transit Systems - men her vælger selskabet dog på YouTube at kreditere danskerne med følgende ord: 

”Inspirationen til Edmontons COOL kampagne kommer fra den prisvindende reklamefilm for det danske trafikselskab Midttrafik.”

Men fra tysk side spurgte man pænt om lov.

Orden i sagerne

- Det var et lille, tysk bureau, List & List i Regensburg, der havde fået en henvendelse fra den lokale busoperatør, som gerne ville bruge “Bussen”, fortæller Jan P. og fortsætter:

- Så de kontaktede os i februar 2016, spurgte pænt, replacede den blå bus med en gul tysk, klippede et par scener ud og betalte for rettighederne til det oprindelige danske cast. 

Fra Regensburg bekræfter bureauejer Jochen List samarbejdet, og siger til Markedsføring, at man faktisk også fik tilladelse til – og filmede - en remake af den danske 2’er.

Han lover at forsøge at finde frem til de tyske ”remakes”, men tør ikke garantere, at det er muligt. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER. 

Desuden vil han også godt lige cleare det med kunden, inden filmene dukker op i et dansk branche-medie, som han ikke kender, men velvilligt forsøger at udtale navnet på. 

Siden er Jochen List vendt tilbage med filmene. Se den første under artiklen.

Flere slags opmærksomhed

”Bussen” havde premiere første gang i begyndelsen af september 2012, og den fik hurtigt masser af opmærksomhed.

På kort tid ramte den en halv million views på YouTube, og flere medier både herhjemme og i udlandet omtalte den. Herunder Huffington Post og Times Magazine.

Hos amerikanske AdWeek var den ”Ad of the Day” - og da 2’eren kom i starten af 2015 blev interessen ikke mindre. 

Herhjemme gav den dog anledning til harsk kritik fra Dansk Kvindesamfund, hvor næst-forkvinde, Ulla Tornemand var ude med riven på Facebook.

Men i udlandet var den voldsomt populær: Blogs og medier i Europ, Sydamerika, USA og Rusland omtalte filmen.

Og Adweek fandt også 2’eren værdig til titlen som ”Ad of the Day”.

Priser i massevis

Begge bus-film gjorde sig desuden bemærket ved en lang række awardshows – pudsigt nok også her især i udlandet.

Ikke mindst Grand Prix i film-kategorien ved Epica Awards, eller Epica d’Or, som top-prisen hedder i den sammenhæng, gjorde indtryk.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER. 

Den danske Midttrafik-film snuppede således i 2012 den prestigefulde pris i Paris for næsen af finale-konkurrenter som franske Cartiers ”L’Odyseé” - en film til den nette sum af 30 millioner kroner - og den ligeledes franske ”Bear” for Canal+, der siden vandt Grand Prix i Film Craft i Cannes.

Siden kom flere trofæer til - blandt andet til guld ved Eurobest, sølv i kategorien ”Television” ved Cresta Awards og bronze i film-kategorien Direction ved London International Awards.

”For få idéer krydser grænser”

Herhjemme blev det kun ved shortlisterne ved eksempelvis True Award og Creative Circle Award, men det er ikke noget Thomas Falkenberg tillægger særlig vægt:

- Der er jo flere eksempler på, at en dansk reklamefilm vinder internationalt, men ikke i Danmark. I vores eget tilfælde synes jeg bare, det er fedt at vores indsigt og idé holder internationalt, siger han og tilføjer:

- I det hele taget synes jeg generelt, det er alt for få ideer, der rejser over grænserne.

Den originale, danske reklamefilm er instrueret af Marc Wilkins og skabt af Midttrafik i samarbejde med Thomas Falkenberg og M2 Films producer-team Ronni Madsen og Jan P.

Markedsføring arbejder på at få fat i de tyske film, men indtil da kan du herunder se den originale danske film - efterfulgt af den canadiske og den græske (vist i et græsk TV-indslag).

Den danske original fra 2012

Den canadiske kopi fra 2015

Den tyske version - skabt ud fra originalen efter tilladelse - fra 2016

 

Den græske kopi fra 2019 – her i et nyhedsindslag fra græsk TV, hvor også den danske original vises. Vi beklager manglende undertekster ...