Et globalt benchmark viser, at fire ud af 10 digitale annoncekroner bliver brugt til at købe placeringer, som intet menneskeligt øje kan se.

Det oplyser Dansk Annoncørforening i en pressemeddelelse. 

Det er paraplyorganisationen World Federation of Advertisers, WFA, der har lanceret den verdensomspændende måling af de digitale annoncekanaler. 

Målingen, der er offentligt tilgængelig, undersøger tre kerneområder: Annoncesvindel, eksponering i en kontekst, der kan skade brandet og antallet af eksponeringer, der bliver vist på en måde, så det ikke er menneskeligt muligt at se dem. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Ifølge meddelelsen kan ”målingen brydes ned på region, land og kanal og rummer mange indsigter for digitale annoncører.”

Og den viser for eksempel, at ”viewability stadig ligger overraskende lavt.”

- Højere viewability er en enorm udfordring, som skal løses, siger Holger Wilcks, der er adm. direktør i Dansk Annoncørforening i meddelelsen. 

Han fortsætter:

- Her er endelig et værktøj, som danske annoncører kan bruge til at benchmarke deres egne mediekøb og dermed stille databaserede krav til både bureauer og medier.

Det oplyses, at målingen viser, at ”både manglende brand safety og et højt niveau af annoncesvindel er et globalt problem." 

Videre hedder det, at "nok er det ulige fordelt på regioner og lande, men det er altomfattende. Her er det værd at bemærke, at de rapporterede tal kun gælder for de brand safety og ad fraud-problemer, som eventuelle teknologiske modforanstaltninger har været i stand til at fange. De faktiske tal er derfor sandsynligvis større."

- I Dansk Annoncørforening vil vi arbejde for, at Danmark inden for en årrække også optræder på listen over lande, som benchmarket får data fra. Men selv uden det er det et værdifuldt værktøj for danske eksportvirksomheder eller annoncører, der vil måle sig op imod et globalt niveau, siger Holger Wilcks i pressemeddelelsen.

Benchmarket er baseret på en milliard eksponeringer og opdateres hvert kvartal, og det bliver løbende udbygget, oplyses det. World Federation of Advertisers producerer målingen i samarbejde med Digital Decisions, Adloox, DoubleVerify, Integral Ad Science, Meetrics og MOAT.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.