Googles øgede fokus på troværdighed kan få betydning for det såkaldt sponsorerede indhold, som annoncører betaler for at have liggende på mediernes hjemmesider, og virksomheders øvrige arbejde for at ranke højt i søgninger.

Det vurderer to bureau-profiler, der lever af at rådgive om SEO og e-commerce-marketing, efter de har deltaget i den årlige Search Love-konference i London, hvor netop troværdighed var et gennemgående tema.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Google får et bedre billede af, hvor stor en del af indholdet medierne tjener penge på, siger Rasmus Frølund Thomsen, som er COO og Founding Partner hos Kvantum Copenhagen.

Rasmus Himmelstrup, der er Head of Resolution i Aarhus, siger:

- Det er ikke udpræget godt nyt for brands, der har sponsoreret indhold på medie-hjemmesider.

Troværdighed afgørende

Siden Google i 2015 introducerede redskaber til at bekæmpe misinformation, har søgemaskine-giganten løbende opdateret og forfinet det, selskabet har døbt E-A-T (Expertise, Authorita- tiveness, Trustworthiness, red.) og Y-M-Y-L (Your Money Your Life, red.).

- Tidligere var E-A-T meget ba- seret på det tekniske, men i dag og i fremtiden vil Google kigge mere ind i, om man rent faktisk kan stole på det indhold, der er på en hjemmeside. Det rammer typisk Y-M-Y-L-indhold - altså indhold, som kan få modtageren til at træffe en beslutning om for eksempel et køb af en vare, siger Rasmus Frølund Thomsen.

Samtidig med at Google har videreudviklet redskaberne, er markedet for sponsoreret ind- hold vokset, og de fleste medier herhjemme tilbyder annoncører at ligge på mediernes hjemmesider med artikler, som er sponsorerede.

På dansk betyder det reklamer, der ligner journalistik. Artikler, som er sponsorerede, bør som udgangspunkt være såkaldt nofollow og dermed

ikke give bedre placeringer i søgemaskinerne. Det vil i endnu mindre grad være tilfældet, hvis medierne begynder at tilføje de netop introducerede opdateringer til nofollow, påpeger Rasmus Himmelstrup.

Og når Google bliver stadig bedre til at gennemskue, hvad der er uafhængig journalistik, hvad der er reklame, hvad der er troværdigt og hvilke skribenter og kilder, der har viden om det, de skriver og udtaler sig om, så stiller det nye krav til virksomhedernes online-kommunikation.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Renommé bliver vigtigere

En anden udfordring, som annoncører kan støde på i fremtiden, handler om, at annoncører ikke er troværdige, hvis de vurderer egne produkter op mod andre. Dermed stiger behovet for troværdige, eksterne kilder. Rasmus Frølund Thomsen fortæller, at udviklingen betyder, ”at hvis man skal være troværdig, så skal der være konsensus om det, man skriver.” 

- Google bliver altså mere og mere et vurderingsværktøj. Og det betyder, at man som almin- delig search-kunde eller virk- somhed skal overveje, hvordan man overbeviser Google om, at man er troværdig, siger Rasmus Frølund Thomsen. 

Han tilføjer: 

- Hvis du er overlæge og opretter en hjemmeside, hvor du skriver om et område, og der er konsensus om, at du er førende, fordi du kontinuerligt har udgivet videnskabelige artikler, så vil du ranke højt, fordi Google tror på, at det, du siger, er rigtigt. Omvendt er det, hvis du laver noget, som er kontroversielt eller noget, der ikke er konsensus om endnu, så bliver det sværere.

Det enkelte brand og den enkelte skribents renommé bliver altså vigtigere, forklarer Rasmus Frølund Thomsen, der fortsætter:

- Hvis en skribent skriver om løbesko, der er designet til at blive brugt i en skov, men samtidig har en Instagram-konto, hvor han kun poster reklamer, så vil det være en udfordring. Og det bliver sværere at snyde systemet, siger han.

Rasmus Himmelstrup peger på, at ”der er mange som leverer indhold, som foregiver at være eksperter uden at være det.” Samtidig mener han, at Google aldrig har annonceret så mange tiltag som i år - netop med fokus på at øge troværdigheden af det indhold, der vises først på søge- resultatsiderne.

- Hvis ikke man er det eller har anden troværdighed, så vil ens indhold sandsynligvis blive vurderet dårligere, fordi Googles algoritmer gennemskuer det, siger han og tilføjer:

- Det er tydeligt, at Google har et større fokus på det, og at Google vurderer mere indhold end tid- ligere. Der skal refereres til og bruges kilder, som er specialister inden for deres felt.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.