Susanne Mørch Koch, CEO for Danske Spil, har nu løftet sløret for de fem vigtigste forventninger, hun har til spillekæmpens øverste marketingansvarlige. Det skete på konferencen CMO Challenges 2019, som Dansk Markedsføring står bag.

Som den første Key Note Speaker på Langelinie Pavillonen i København indtog hun scenen foran de godt 100 marketing-profiler, der deltager i onsdagens konference.

Den første forventning er ”personlig båndbredde”.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Man skal have en CMO, der kan slå rent. Jeg har tidligere oplevet marketingansvarlige, der så at sige ramte bolden skævt, og det går ikke. Det går heller ikke længere, at CMO’en bare sidder og passer sit eget resort. Vedkommende skal kunne indgå i en god og relevant dialog med alle sine direktør-kolleger, sagde Susanne Mørch Koch og fortsatte:

- Sådan én har vi heldigvis i dag, og jeg skal være ærlig at sige, at jeg ikke præcist ved, hvad disse kompetencer består i, men jeg ved, at når man har sådan én, så er det om at holde fast.

Susanne Mørch Kochs andet krav, eller forventning, til Danske Spils øverste marketingansvarlige er, at de skal have ”et stærkt etisk kompas”.

- Det er måske særligt vigtigt for os, fordi der er en del regulering, love og regler, som man simpelthen bare skal have styr på. Men mindst lige så vigtigt er det, at CMO’en har øje for ”Folkedomstolen”. Hvis man ikke har en CMO, der har det, så kan det blive dyrt, lød det fra Susanne Mørch Koch.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Derefter fremhævede hun, at CMO’en skal have ”fremragende samarbejdsevner”, ikke mindst i en tid, hvor digitaliseringen får tidligere adskilte forretningsområder til at smelte sammen.

- Det er endegyldigt slut med konger af de siloer, der tidligere har været mellem eksempelvis salg og marketing eller mellem produktion og marketing. Det giver kun bøvl, og CMO’en kommer bare til at arbejde som en slags tolk, og det dur ikke.

Susanne Mørch Kochs fjerde forventning til den moderne CMO er, at vedkommende skal mestre kunsten at håndtere såvel in- som outsourcing.

- CMO’en skal kunne navigere i en virkelighed, hvor der skiftes mellem selv at løse opgaverne inhouse og at få dem løst ved hjælp af eksterne partnere, altså bureauer i denne sammenhæng, sagde Danske Spils CEO.

Hun fortsatte:

- CMO’en skal lynhurtigt kunne gennemskue, hvad der giver bedst mening i den konkrete sammenhæng og betragte såvel egne medarbejdere som outsourcing-partnere som et netværk, der skal bruges optimalt.

Susanne Mørch Koch roste samtidig Danske Spils kreative bureaupartnere, der ”har været rigtig gode til at omstille sig” til den nye virkelighed, virksomhederne befinder sig i dag.

Artiklen fortsætter under billedet...

Danske Spil-CEO'en påpegede også, at mediebureauerne skal op i gear, hvis de vil forblive relevante.

- Hvis jeg var dem, så ville jeg spørge mig selv: Hvor kommer vores indtægter fra om fem år? Vi kan jo stort set selv håndtere opgaverne i dag, sagde hun med henvisning til spilkæmpens omfattende insourcing på særligt det digitale område.

Den sidste kompetence, som Susanne Mørch Koch forventer af en CMO, er ”stærke lederevner”.

- Det lyder måske indlysende, men det er ekstremt vigtigt, at CMO’en kan sammensætte sit eget, stærke team, hvor summen af de enkelte individer er stærkere end dem hver for sig, sagde hun.

Susanne Mørch Koch sluttede af med at henvise til et citat fra en af ishockeysportens legender, Wayne Gretzky.

Da han engang blev spurgt om, hvad der gjorde ham så succesrig på isen, lød svaret: ”Jeg skøjter hen, hvor pucken kommer, og ikke derhen, hvor den har været”. 

- Det kan CMO'erne godt tage til sig på marketingfronten, hvis de vil leve op til nutidens krav, sagde Susanne Mørch Koch.