Den Schibsted-ejede sammenligningstjeneste for lån, Lendo, har nu slået sig ned i Danmark, hvor man vil ”ændre magtbalancen på lånemarkedet”. Ifølge selskabet er Lendo en af de ”absolut største” annoncører i Sverige, og på det danske marked vil Lendo også sætte et ”pænt medietryk”.  

Mie Dahlquist, der er marketingchef for Lendo Danmark, ønsker ikke over for Markedsføring at afsløre mediebudgettet, men hun oplyser, at Lendo vil ”være en af de allerstørste annoncører inden for den finansielle sektor."

- Og formentlig vil vi være den største afhængig af, hvor meget de øvrige aktører øger deres spend. Vurderingen er baseret på den viden, vi har om mediepend i sektoren i 2018 (IndeksDanmark). Vi vil være at finde på stort set alle medieplatforme, men TV spiller en afgørende rolle i vores mediemix, da vi jo til at starte med skal skabe awareness og ændre en adfærd i forhold til, hvordan man optager lån i dag, siger hun.

Londo er en såkaldt sammenligningstjeneste for lån. Foreløbigt samarbejder selskabet med fem banker og långivere i Danmark.

Er man en seriøs låneformidler og i stand til at ”ændre magtbalancen på lånemarkedet”, når man har samarbejde med fem låneudbydere?

- At ændre magtbalancen er vores mission og ikke noget, vi kan gøre fra den ene dag til den anden. I dag har vi fem låneubydere, men vi kommer løbende til at øge antallet af banker, vi samarbejder med. Flere nye bankpartnere er allerede i pipeline i forhold til at blive integreret på vores platform i starten af det nye år, fortæller Mie Dahlquist, der fortsætter:

- Vores ambition er, at vi skal dække markedet lige så godt, som vi gør i Sverige og Norge - her samarbejder Lendo med henholdsvis 30 og 15 banker og långivere. Vores netværk blandt långivere i hele Norden gør, at vi ret hurtigt kan øge antallet af banker og långivere, vi samarbejder med. Vi oplever stor interesse fra bankernes side, da de ved, hvor stor en spiller Lendo er i Sverige og Norge.

Mie Dahlquist mener, at Lendo adskiller sig fra de fleste konkurrenter ved blandt andet at tilbyde personlige lånetilbud. Men hun erkender, at Lendos koncept ikke er helt unikt.

- Der er et par andre mindre kendte sammenligningstjenester på det danske marked, hvis koncept er meget lig Lendo, som er blevet inspireret af mæglermarkedet i Sverige. Lendo har været på det svenske marked i mere end 10 år og har derfor også mange års erfaring at trække på, siger hun og fortsætter: 

- Vi tror, at der er plads til flere spillere på markedet, og vi forventer også, at der kommer flere mæglere til Danmark inden for de næste par år. Og i forhold til at ændre magtbalancen på lånemarkedet hilser vi også disse spillere velkomne, da konkurrence altid kommer forbrugeren til gode. 

Lendo.dk står følgende: ”Lendo betales af långiveren for udbetalte lån, der er ansøgt via Lendo. Lendos forretningsmodel betyder, at vi kan være gratis for vores kunder. Betalingen, som Lendo modtager fra långiveren, påvirker ikke dig som låntager.” Dette betyder vel blot, at låneudbyderen betaler Lendo for at have trukket kunden hen til truget, hvilket igen betyder, at kunden betaler indirekte?

- Lendo er gratis for forbrugeren. Når forbrugeren ansøger hos Lendo, vurderes vedkommende af långiveren på samme måde, som hvis han eller hun havde henvendt sig direkte til långiveren. Der er ingen rentemarginal, rentetillæg eller tillægsgebyrer, der pålægges låntager som konsekvens af at han/hun benytter sig af Lendo. 

- Vores kunder har garanti for, at de ikke kan få bedre tilbud ved at gå direkte til de banker, vi samarbejder med. Derfor betaler kunden heller ikke indirekte for tjenesten. Derimod skærper Lendo konkurrencen mellem bankerne, og det presser prisen på lån, som kommer kunderne til gode. I Sverige har vi erfaret, at vores bankpartnere løbende justerer deres gebyrer og renter ned i forhold til at være konkurrencedygtige, slutter Mie Dahlquist.

Samarbejde med & Co. 

Lendo har nu indledt et samarbejde med & Co., der er blevet valgt som kreativt lead-bureau. 

- Vi har valgt bureauet & Co., der i første omgang har udviklet vores kommunikationskoncept og lanceringskampagne. Forhåbentlig bliver det starten på et langvarigt samarbejde, siger Mie Dahlquist i en pressemeddelelse.

Markedsføring arbejder på at få en kommentar fra Mikael Jørgensen, der er adm. direktør i & Co.

I pressemeddelelsen er han blandt andet citeret for at sige, at man hos & Co. er ”glade og stolte over”, at Lendo har valgt bureauet ”som samarbejdspartner for opbygningen af deres forretning i Danmark.”