Hvidvaskskandalen har kostet Danske Bank dyrt på image- og brandingfronten. Og nu har skandalen også i The M List-regi været dyr for nogle af storbankens marketers. 

Det fortæller Managing Director hos AKQA Denmark, Steffen Blauenfeldt Otkjær, der har siddet i årets advisory board. The M List 2019 blev lanceret i fredags, hvor også Årets CMO 2019 blev kåret.

– For at komme på listen skal du have en god faglighed, men derudover skal du også have skabt synlige resultater for dig selv og den virksomhed, du arbejder for. Det er svært at gøre begge dele, da meget er ude af dine hænder. Der er dygtige mennesker, som er fraværende på listen, fordi de virksomheder, de arbejder i, ikke har leveret, siger Steffen Blauenfeldt Otkjær. 

En virksomhed der springer i øjnene som en, der har haft et exceptionelt dårligt år, er Danske Bank. Hvidvaskskandalen har kostet på omdømmet, brandet har taget alvorlig skade og risikoen for milliardbøder hænger som et sort sky over banken, der har sagt farvel til den ene kunde efter den anden. 

– Danske Bank har været oppe og vende. Flere gange, siger Steffen Blauenfeldt Otkjær. 

Men er det fair at vende tommelfingeren nedad til dygtige folk, fordi – og alene fordi – de arbejder i en skandaleramt bank? 

– Marketing handler om at skabe brands, omdømme osv. Hvis alt det er i frit fald, kan du så komme med på listen? Den her liste skal have integritet, siger Steffen Blauenfeldt Otkjær, der fortsætter: 

– Vi har været ret hårde, men der er personer med på listen, hvor de personlige egenskaber og resultater vejer så tungt, at det overstiger det, virksomheden trækker ned, siger han. 

Steffen Blauenfeldt Otkjær fortæller, at han er ”imponeret over den energi, der er blevet lagt i hver eneste udvælgelse.” 

– Det er ikke nogen let liste at komme på. Jeg er faktisk lidt i chok over nogle af dem, som ikke klarede cuttet, siger han. 

Udover at det kan være en udfordring at sidde i en virksomhed, der klarer sig skidt, hvilke udfordringer skal den moderne marketer kunne håndtere? 

– Det er svært at agere i en verden, hvor paradigmerne er i opbrud. I gamle dage handlede marketing om at investere nogle penge i noget, der skulle give noget tilbage, der havde en større værdi. I dag er der lagt meget mere til og uanset, hvor man sidder, er det et spørgsmål om at kunne arbejde i komplekse miljøer og hjælpe forbrugerne bedst muligt, siger Steffen Blauenfeldt Otkjær. 

Han henviser til, at forventningerne fra forbrugerne er gigantiske – og fyldt med paradokser. 

– Vi vil som forbrugere have alle fordelene af den totale overvågning uanset, om vi står i en lille købmandsbutik eller handler hos en gigant, men vi vil ikke overvåges, siger han. 

Steffen Blauenfeldt Otkjær kalder tiderne, vi lever i for ”meget interessante.” 

– Alle de marketers, som jeg møder, tænker alle sammen meget holistisk, når det handler om at skabe gode bruger- og kundeoplevelser. Og alle anerkender, hvor delikat det er. Det er også vigtigt, hvis man vil være en del af denne liste, siger han. 

Fakta: De fem kriterier

De 200 profiler, der er en del af The M List 2019, er blevet målt og vejet ud fra fem kriterier.

FAGLIGT KOMPETENCENIVEAU: 

Profilerne på The M List har inden for deres område et fagligt kompetenceniveau, der outperformer deres kolleger i branchen. Deres faglighed favner og stikker både dybt og bredt, og profilerne er screenet ud fra at kunne sætte nye standarder i deres branche eller område. Deres faglighed følger tidens tendenser, og de forstår at udvikle både deres faglige kompetencer, samt deres virksomhed i, en relevant, konkurrencemæssig stærk og differentierende retning. 

VISIONÆR OG INNOVATIV:

Marketingdisciplinerne forandrer sig i lyntempo, og The M List profilerne har både blik for og vilje til at være visionære og se fremad. De er nytænkende og forandrende på en facon, hvor de ikke blot udvikler nye idéer, men også tør realisere dem. De ser muligheder og nye teknologier, og går efter at udnytte disse i deres faglige arbejde gennem bevidste og målrettede handlinger. The M List profiler er med innovation, og typisk digital innovation, med til at transformere det danske marketingbillede. 

SYNLIGE RESULTATER:

Årets profiler har skabt tydelige og relevante resultater, som understøtter mål og visioner for deres virksomheder og organisationer. Om de er ud af marketing, kommunikation eller mediedisciplinerne, så kan profilerne påvise målbar- og resultatskabende effekt af deres marketingindsatser. 

ANERKENDELSER OG VUNDNE BRANCHEPRISER:

Om det drejer sig om kreative priser, effektpriser eller branchepriser, kan man ikke komme uden om disse inden for de enkelte marketingdiscipliner. Profilerne i The M List har høstet stor anerkendelse i løbet af året, hvilket er en god indikator på, om de er i toppen af deres branche og formår at få anerken- delse for kvaliteten af deres arbejde. 

KOMMUNIKATIONS- OG LEDELSESEVNER:

The M List-profiler forstår sig på mennesker og er derfor gode til både at kommunikere og lede med alle slags stakeholdere, samarbejdspartnere og aktører. De har stærke evner til at skabe relationer i og uden for deres virksomhed og organisation. Profiler går forrest og er respekteret blandt deres kolleger i og uden for branchen, og de ved, hvordan kolleger og medarbejdere udvikles og motiveres.