Headhunterbureauet Holm Marcher og Co., der har specialiseret sig inden for blandt andet marketing, skifter nu navn til Marcher Markholt og lancerer samtidig rekrutteringsproduktet Free Agents. 

Dermed går bureauet i direkte konkurrence med automatiserede, digitale platforme, når det handler om freelancerekruttering.

- Vi er overbeviste om, at fremtidens arbejdsmarked kommer til at se anderledes ud, og det er ganske sikkert både mere digitalt, dynamisk og fleksibelt end i dag. Undersøgelser viser, at fremtidens medarbejdere ikke ønsker en ansættelse for livet, men snarere et arbejdsliv, der kan tilpasses deres livssituation, siger partner Klaus Markholt-Hansen. 

Han tilføjer:

- Denne udvikling er helt tydelig i USA og Storbritannien, og vi kan se, at nogle af de dygtigste marketers og bureauprofiler herhjemme også tager den retning. Samtidig har mange virksomheder svært ved at se seks måneder frem og prioriterer i højere grad freelancerekrutteringer frem for faste stillinger.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Free Agents matcher ligesom andre automatiserede rekrutteringsplatforme job med talenter ved hjælp af algoritmer. Og inden for de næste uger vil 15.000 freelancere blive inviteret til at komme på platformen, der rulles ud i Skandinavien. 

Klaus Markholt-Hansen oplyser, at bureauet oplever stigende efterspørgsmål på rådgivning om, hvordan marketing skal indrette sig i en digitale virkelighed, hvor insourcing fylder stadig mere hos flere. 

Den bevægelse sker samtidig med, at flere ønsker at leve som frie fugle. Og når kampen om tech- og digital-talenter samtidig er hård, så opstår der et hul i markedet, som headhunter-bureauet altså vil lukke. 

Men mange benytter jo freelancere for at spare penge. Og mange match sker vel efter anbefalinger. Så det kan være svært at se, hvorfor man har brug for et fordyrende mellemled?

- At skabe et match er noget af det sværeste. Og jeg synes, at det er respektløst over for både kandidater og virksomheder at lade en algoritme gøre det alene. Det handler om, at kandidaten skal have det rette, faglige kompetencesæt, men det handler også om vi mennesker er flerdimensionelle, og der er forskel på, hvilke organisationer de forskellige kandidater passer til, siger Klaus Markholt-Hansen, der fortsætter:

- Vi tror på, at der er gevinster at hente ved koble algoritmer med vores kendskab til markedet. Det vil sige, at vi går ind og screener og kvalitetstester kandidaterne på samme måde, som vi ellers gør, når systemet har lavet et match. Den profil der passer til Nordea, er ikke den samme, som passer til Hjaltelin Stahl, siger Klaus Markholt-Hansen. 

Det var Lars Holm Marcher, der for mere end 10 år siden stiftede bureauet. Klaus Markholt har været på bureauet i seks år og får nu sit navn på dørskiltet. 

Marcher Markholt står sammen med Dansk Markedsføring og konsulenthuset Clay bag The M List, der hylder de bedste marketers i Danmark, og The M Talents, der fremhæver de stærkeste, unge profiler i branchen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.