Flere af landets største mediebureaugrupper forbereder sig nu på, at man kan komme i en situation, hvor coronakrisen kan betyde afskedigelser.

- Lige nu kigger jeg ikke så meget på budgetterne. Jeg kigger på, hvordan vi passer på forretningen på kort sigt - og i ledelsen er fokus på, at vi sikrer, at vi også på lang sigt har en god og sund forretning. Det handler om at have en rolig hånd på tingene, siger Ulrik Petersen, der er CEO hos Dentsu Aegis Network i Danmark.

Han tilføjer: 

- Vi har besluttet at indføre et ansættelsesstop, der betyder, at vi tidligst ansætter nye fra 30. april. Vi har også lavet planer i forhold til reduktion af antallet af medarbejdere, men vi håber ikke, at det kommer dertil, og vi har ikke opsagt nogen, men det er nødvendigt at have en plan. 

Hos Omnicom Media Group er nordisk CEO Peter Gottfredsen på linje: 

- Der er ingen, der ved, hvornår det her slutter, og der er ikke mange virksomheder, der har truffet endelige beslutninger om, hvordan deres marketingindsats ser ud resten af året. Min forventning er, at den omsætning, der allerede er tabt, ikke kommer igen. Der kommer en afmatning, og min forventning er, at mange vil skære i markedsføringen, siger han og fortsætter: 

- Det vil for os betyde, at vi inden for visse områder vil se en nedgang i aktivitet. Og det er vi nødt til at tage højde for. Indtil videre har vi haft fokus på at holde forretningen kørende. Det har været en ret stor øvelse. Vi skal selvfølgelig også se på, hvordan vores kapacitet matcher efterspørgslen, men vi kan ikke få et klart billede af, hvad der sker resten af året. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Midlertidig krise

Udmeldingerne kommer efter flere mediehuse har meddelt, at man forventer, at annonceindtægterne vil falde - og at man allerede ser en opbremsning.

Men det er endnu for tidligt at sige noget konkret om størrelsen på de økonomiske konsekvenser af coronakrisen, lyder det. Og sammenligningen med finanskrisen, der ramte Danmark i 2008, holder ikke helt.

- Der er nogle, der sammenligner den her krise med finanskrisen, men det mener jeg ikke, at man kan. Finanskrisen handlede om nogle finansielle strukturer, der braste sammen. Det her handler om et midlertidigt fald i efterspørgslen efter varer og serviceydelser. Og det er netop midlertidigt. Vi kan se, at efterspørgslen i Kina er på vej tilbage. Når det er sagt, så er der ingen, som kender omfanget af det her, siger Ulrik Petersen.

Han forklarer, at ”kunderne agerer forskelligt alt efter, hvilke brancher de er i.” 

- Der er brancher, som er meget hårdt ramt - og hvor alt står stille. Men det generelle billede lige nu er, at der er enkelte kunder, der har valgt at rykke deres kampagner, mens andre har ændret mediemixet en smule. Og når vi kigger ind i april, så ser det pt. fornuftigt ud - vi ser ikke de store cut downs, siger Ulrik Petersen. 

Peter Gottfredsen beskriver situationen som en ”dominoeffekt, hvor først de åbenlyse brancher blev ramt.”

- Og nu er andre brancher, herunder detailbranchen, fulgt efter. Vi ser en række virksomheder udskyde kampagner. I første omgang er der tale om udskydelser - og ikke aflysninger. Det er et udtryk for usikkerhed, siger han. 

Statsminister Mette Frederiksen (S) opfordrede onsdag i sidste uge private virksomheder til at få medarbejdere til at arbejde hjemmefra. Når mange er hjemme så stiger interessen for visse medier. 

- Når mange er sendt hjem fra arbejde, så er der medier, som bliver mere oplagte at være på. Det er for eksempel TV og sociale medier, men det er tidligt i forløbet, siger Ulrik Petersen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.