Coronakrisen har trukket tæppet væk under mange, men det er ikke alt, der står stille. 

Hos CUBE oplever CEO Pernille C. Lotus, at kunderne over en bred kam fortsætter deres aktiviteter, og der er også gang i aktuel og relevant new bizz, oplyser hun.

- Lige nu er der cirka kun 10 procent af nuværende kunder, som har valgt at skyde deres kampagne. I dag (onsdag, red,) er jeg blevet bedt om at levere et oplæg til en værdi af flere hundrede tusinde kroner til en ny kunde, der nu ønsker at bruge influencere i en nordisk kampagne, siger Pernille C. Lotus.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Hun forklarer videre, at ”når mange er hjemme, stiger SoMe-trafikken og folk begynder at bruge mere tid på det, vi lever af.”

- For nogle annoncører giver det mening at få noget fedt, underholdende content ud at flyve nu, uden forbrugerne nødvendigvis bliver eksponeret for et køb nu-budskab. Vi er for eksempel lige nu på vej med en branding-kampagne for designer-møbler og hårde hvidevarer, siger Pernille C. Lotus.

Hun påpeger også, at coronakrisen skaber nye marketing-muligheder.

- Vi ser, at influencere begynder at skabe virtuelle fællesskaber, hvor man ser film eller læser bøger sammen. Den slags giver også nye muligheder for annoncørerne. Så lige nu er jeg egentlig ikke nervøs, selv om det er svært at vide, hvordan det udvikler sig, siger Pernille C. Lotus.

Fastholder aktiviteter

Tidligere på ugen blev det kaldt en ”kæmpe blåstempling” af influenter, at statsminister Mette Frederiksen (S) under coronakrisen har brugt influntenten Alexander Husums YouTube-kanal, mens Anna-Bertha Heeris Christensen, der er Ph.d.-studerende og forsker i Influencer Marketing ved Copenhagen Business School, sagde:

- Der har været debat om, hvorvidt Influencer Marketing er på vej ned, men det vi ser nu, viser det modsatte. Når Mette Frederiksen bruger en influent i sin kommunikation, er det en understregning af influenternes eksistensgrundlag, fordi det viser, at de kan ramme målgrupper, som ellers er svære at fange. Det er ikke tilfældigt, at statsministeren gør, som hun gør. 

Og når danskerne er hjemme, så stiger forbruget af SoMe og TV. Men det betyder ikke, at annoncører sadler om. 

Hos mediebureauet Orchestra forklarer direktør og partner Kim Andreasen, at markedet er i en form for choktilstand. 

- Det har selvfølgelig givet et boost, at statsministeren har brugt en influent, men ellers ser vi ikke et stort ryk den vej. I forhold til SoMe er der måske mere tale om, at det er et af de steder, hvor annoncørerne fastholder aktiviteterne, hvor der er andre kanaler, der helt naturligt bliver skåret i lige nu. Men jeg vil ikke sige, at der er et decideret træk i den retning, siger Kim Andreasen.

Hos IUM mener Chief Digital Officer, Lasse Clarke Storgaard, at ”det er for tidligt at udråbe en vinder i en dårlig situation.” 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.