YouSee og amerikanske Fox Networks Group lancerer nu den nye tv-kanal, der blev annonceret i august sidste år.

Kanalbabyen hedder Xee, troen på den lille ny, der bedst kan beskrives som en hybrid mellem en tv-kanal og en streaming-tjeneste, er der, men hvornår kanalen er en succes, er det svært at få svar på.

- Vi melder ikke et tal ud. Vi kommer til at kigge nøje på seertal på tværs. On demand-delen vil være størst, men vi er ikke så naive, at vi tror på, at den slår TV 2, siger Christian Morgan, der er mediedirektør hos YouSee.

Han fortsætter:

- Vi ser kanalen som en nichekanal, hvor on demand-delen vil have den største appeal. På den måde har vi vendt det på hovedet, da vi ser på den som en on demand-kanal, der har en lineær-kanal tilknyttet og ikke omvendt.

Kaster man et blik på seertal og share, så findes der i dag niche-kanaler, som dårligt nok bliver set af danskerne.

Samtidig viser den seneste medieforskning fra DR, at vi bruger mindre tid på medier, mens udenlandske giganter som Netflix og HBO har indtaget det danske streaming-marked, og TV 2 har lanceret og satser voldsomt på TV 2 Play. 

Alligevel tror Christian Morgan på denne kanal, som vil byde på blandt andet ”egenproducerede danske programmer og populære amerikanske serier.”

Christian Morgan, mediedirektør hos YouSee. Foto: YouSee

Hvad er det kommercielle grundlag?

- Hvordan vi finansierer det, kan jeg ikke komme ind på, men det er en lille del af vores samlede indholdsbudget. Vi har ansvaret for at skabe indholdet. Fox har et Nent-samarbejde, så det bliver Nent, der sælger reklamerne, siger Christian Morgan. 

Kan man se det her som et angreb på Netflix, HBO, TV2 Play og de andre streamingtjenester?

- Kanalen er et supplement og på indholds-investeringen, kan man ikke sammenligne Xee med de andre, du nævner. Vi går heller ikke ud og sælger kanalen separat for 79 kroner om måneden, siger Christian Morgan.

Han tilføjer:  

- Jeg vil ikke undersælge kanalen, men jeg tror, at man skal se Xee som en playliste, vi har lavet for kunderne. Du kan enten læne dig tilbage og tage imod den pakke, vi har sammensat – eller du kan vælge præcis det, du gerne vil se. Man skal ikke undervurdere, at vi når ud til mere end to millioner danskere. Og vi ved, at mange er kombi-seere. Derfor giver det mening at have sådan en hybrid.

Kan være interessant

Jakob Olsen, der er Broadcast Director hos IUM, mener, at Xee ”umiddelbart er kommercielt interessant.” Årsagen er blandt andet, at ”en lang række annoncører vil komme i berøring med den”.

Hvorfor har det en værdi blot at være tilgængelig for annoncører?

- Fordi NENT sælger målgrupper på tværs af stationer. Det vil sige de seere, som er til stede på kanalen, vil blive solgt, og dermed bidrage til NENT’s samlede inventory over for annoncørerne, siger Jakob Olsen.

Han fortsætter:

- Distributionen er selvfølgelig begrænset til YouSee-kunder, men indholdet kan potentielt være med til at trække streaming-fokuserede seere, og dermed light viewers på TV, tilbage til TV-skærmen. Og så er spørgsmålet, om kanalen som streaming-tjeneste kan tage konkurrencen op med de øvrige aktører – indholdet bliver afgørende. Jeg vil vurdere, at det bliver et stort arbejde.

Er markedet mættet?

- Jeg kan ikke vurdere, om markedet er mættet, men i hvert fald har denne streaming-tjeneste den umiddelbare fordel, at YouSee har direkte adgang til at kunne kommunikere indhold og så videre direkte til alle, der er kunder hos YouSee. Det vil sige deres umiddelbare "aktive" kundegrundlag er på et andet niveau, end det for eksempel var tilfældet, da Netflix blev lanceret. Men om det er nok til at skabe sig en position i markedet, er tvivlsomt – i hvert fald på den korte bane, siger Jakob Olsen.

Xee går i luften søndag 20. januar kl. 19.