Priserne på det danske mediemarked forventes at stige med knap fem procent i de digitale kanaler i 2020.

Det fremgår af en prognose fra World Federation of Advertisers (WFA), som Dansk Annoncørforening er et af medlemmerne af, netop har offentliggjort.

Prognosen, der er baseret på tal fra 17 mediebureauer og mediekonsulenthuse dækker 50 markeder og syv mediegrupper.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Prognosen forudser en global prisstigning på niveau med den danske , fem procent, hvilket især er drevet af stigninger på TV (6,6 procent) og onlinevideo (seks procent).

Så meget stiger priserne i Danmark

I Danmark lyder prognosen, at priserne på offline medier (TV, Radio, Avis, Magasin og Outdoor) vil stige med 2,8 procent, mens priserne på digitale medier (Online Display og Online Video) forventes at stige med 4,8 procent i 2020.

Zoomer man ind på de enkelte mediegrupper forventes de største prisstigninger i Danmark på Online Video (6,7 procent) og TV (6,3 procent). De svageste prisstigninger forventes på de traditionelle printmedier: Avis (0,2 procent) og Magasin (0,8 procent). 

Til sammenligning steg priserne i Danmark i 2019 på digitale medier med fem procent og på offline medier med 2,7 procent, fremgår det af prognosen fra WFA, der også rummer historiske tal. 

Prognosen er baseret på input fra blandt andre Accenture, Dentsu Aegis, Havas, ID Comms, MAGNA GLOBAL (IPG MediaBrands), Media Path, Omnicom Media Group, PricewaterhouseCoopers og Zenith Media.

Du kan selv dykke ned i prognosen her.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.