Virksomheder og brands af enhver art forsøgte igen i år at overgå hinanden i aprilsnar-disciplinen, men én historie gjorde sig særligt bemærket: En video fra delebilsordningen GoMore.

Videoen fortæller i en nyheds-lignende indpakning om, hvordan GoMore har vækst i forretningen, fordi flere og flere forældre øjner en ny mulighed for børnepasning i tid hvor nomeringer i dagsinstitutioner er til debat:

Man sender simpelthen "lille Winston" til Vejle – heldagstur for baby. Og så har mor og far tid og ro til at gå på arbejde. 

- Det er både stærkt set og stærkt gennemført, siger Jacob Holst Mouritzen fra Mindshare, der er ekspert i sociale medier.

Han uddyber:

- Det er meget sjældent, man ser en aprilsnar, der som her både er fortællemæssigt gennemført, som rammer en aktuel dagsorden og dermed får liv også efter 1. april – og som samtidig leverer et klokkeklart link til produktet.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Masser af views og reaktioner

Også formatet får ros:

- Man benytter et visuelt koncept, der minder lidt om DR’s satireformat, og det fungerer altså, siger Jacob Holst Mouritzen og tilføjer:

- På halvandet minut lykkes det ganske enkelt GoMore at tale deres brand meget effektivt ind i en aktuel dagsorden. 

Hos GoMore oplyser man, at videoen også har haft et ret imponerende reach på dagen: +500.000 på tværs af platforme.

Selskabets egen Facebookside har leveret 253.000 views, men Just-Eat-grundlægger og GoMore-investor Jesper Buchs LiinkedIn-profil har leveret over 47.000 – hvortil kommer 10.000 fra hans Facebook-profil.

Instagram har leveret 21.000 views.

Samlet har filmen derudover fået +5.000 likes på tværs af platforme, +1.000 kommentarer og tæt på 2.500 delinger alene fra Facebook.

Det er Marketing Manager i GoMore, Tobias Frandsen Thorup, og PR & Partnerships Manager Jacqueline Rodrigues, som står bag idé og produktion, og her er man da også ganske overvældet over de positive reaktioner.

Sønner af kollegaer

- Både BUPL, forældreorganisationer og politikere har skrevet til os med positive meldinger om, at vi har valgt at sætte fokus på et aktuelt emne, siger Jacqueline Rodrigues og tilføjer:

- Vi kan også se, at videoen er blevet brugt i en række af de Facebook-grupper, som arrangerer demonstrationer lørdag 6. april om netop normeringer i daginstitutioner. 

Jacqueline Rodrigues fortæller, at det er en tradition, at GoMore laver en aprilsnarvideo:

- Og den er prioriteret højt i vores lille kommunikationsgruppe. Det skal altid være samfundsaktuelt og absurd. At et barn kørte til Struer og tilbage igen i stedet for at gå i børnehave, havde en god klang for os som socialt brand. 

Hvordan er videoen lavet? 

- Alt er lavet in-house. Vi var varme, da vi selv lavede TV-reklame i februar. Det er Tobias og jeg selv, der har skrevet historien, og vi fik overtalt vores kollegaer og venner til at være med i videoen. De to søde drenge, Winston og Thomas, er søn af to kollegaer herinde fra, fortæller Jacqueline Rodrigues og tilføjer:

- Det var enormt svært at instruere to drenge på under to år, men vi justerede speak og dramaturgien efter de optagelser, vi fik i kassen.

Det er Tobias Frandsen Thorup, der har filmet det hele og redigeret videoen, Jacqueline Rodrigues har speaket, og de to har sammen tilrettelagt produktionen. Med masser af feedback og input fra kollegaer og venner undervejs.

Efter produktionen var klar, lagde GoMore-folkene en plan for distribution og skrev en liste over personer og organisationer, som kunne have interesse i at se og dele videoen.

Og hvad har det kostet?

- Vi har i alt brugt 5.000 kroner på videoen, hvilket både inkluderer produktion og sponsorering på Facebook. 95 procent af vores reach er organisk. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Se filmen her.