Influencer Marketing er braget frem de senere år, men tilliden til disciplinen har på det seneste lidt flere alvorlige knæk.

Ikke mindst under dette års VM i reklame, Cannes Lions, hvor Unilevers CMO, Keith Weed, tog bladet fra munden og krævede oprydning i branchen.

LÆS OGSÅ: UNILEVER KRÆVER INFLUENCER-OPRYDNING

Og nu også herhjemme. Senest med gårsdagens DR’s historier om influenters køb af falske følgere, og de negative følger det kan have for virksomheder.

Men hvordan skiller man egentligt skidt fra kanel på dette område og gennemskuer om en influent er værd at bruge en del af marketingbudgettet på?

Ifølge Sarah Mai Stokholm, Digital Marketing Manager (EMEA), hos Meltwater, skal man helt overordnet være varsom, hvis man i sin research opdager, at en influent pludselig har boostet sit antal af følgere.

- Det kan være reelt nok, men influenter har som oftest en stabil vækst, der udvikler sig på lang sigt. Opdager du en drastisk ændring, er det en god idé at undersøge disse hændelser nærmere, da det ikke koster mange kroner at købe følgere, siger hun.

Det kan man bl.a. gøre med det gratis værktøj SocialBlade eller i Influencer Platforme som Meltwater, og Sarah Mai har derudover disse fire gode råd til, hvordan man spotter influenter uden reel indflydelse:

1. Tjek geografien

Det er værd at stoppe op og vurdere, om det giver mening at samarbejde med en dansk influent, der udtrykker sig på dansk og bruger danske hashtags, hvis størstedelen af vedkommendes følgere stammer fra Indien eller Afrika.

- Det er relativt enkelt at tjekke ud på influenternes profiler. Er der derudover mange korte kommentarer i stil med ”WOW!”, ”Love It!” og ”Awesome”, så indikerer det, at der måske er tale om falske følgere eller falsk engagement, siger Sarah Mai.

2. Hvad er influentens faktiske rækkevidde?

Den faktiske rækkevidde hos Influencers (altså antallet af personer, et post rent faktisk når ud til) kan også afsløre, om en influent har mange falske følgere.

- De sociale medieplatformes algoritmer tilgodeseer engagement og aktive følgere, og det er især disse, der vil påvirke et posts faktiske rækkevidde, siger Sarah Mai.

Her findes flere værktøjer på markedet, heriblandt fra Meltwater, der med hjælp fra Machine Learning viser den faktiske rækkevidde og dermed en procentdel af det samlede antal følgere, som rent faktisk ser et post.

Dette kan være med til at vurdere, om profilen har en stor mængde reelle følgere og engagement.

Hermed udskilles den faktiske rækkevidde af en influents opslag fra den - ofte meget højere - potentielle rækkevidde (i dette tilfælde antal følgere), og man kan dermed hurtigt se, om en influent smykker sig med lånte fjer.

- Dette er en lige så vigtig faktor som ved traditionel PR, siger Sarah Mai Stokholm.

3. Tjek influentens engagement

Du kan også identificere en influent med mange købte eller falske følgere ved at se på, hvor meget engagement (likes, kommentarer, delinger osv.) influentens opslag genererer.

- Hvis du bemærker mange inaktive profiler blandt influentens følgere og få kommentarer på opslag, så kan dette også være et tegn på, at noget er galt, siger Sarah Mai.

Indeholder kommentarerne på den anden side samtaler, folk der tagger andre profiler eller meget personlige kommentarer og anbefalinger – ja, så tyder det på autentiske følgere og dermed en oprigtig mængde af engagement.

- De interessante influenter er ligeledes ofte en del af et netværk. Det kan være en god idé at undersøge profilens netværk i form af andre indflydelsesrige profiler. Ser disse reelle ud og engagerer disse med hinandens posts? Dette kan også være en vigtig faktor at undersøge inden et potentielt samarbejde, siger Sarah Mai Stokholm.

4. Tjek influentens portefølje ud

Det er også værd at tjekke en influents portefølje ud, hvis man vil være sikker på, at det ikke er en, der blot har købt en masse falske følgere, men rent faktisk kan være værdifuld for et brand at samarbejde med.

Det handler egentligt blot om at komme i arbejdstøjet og tjekke influenternes profiler på de sociale medier ud.

Har vedkommende for eksempel samarbejder med et andet velkendt brand tidligere, så hiv eventuelt fat i brandet og hør, hvad der kom ud af det, opfordrer Sarah Mai Stokholm.

- Der findes flere forskellige datapunkter, som kan hjælpe virksomheder med at identificere, hvorvidt en influent er reel eller ej. Det handler om at kombinere disse data og ikke blot kigge på den enkelte information isoleret, slutter hun.