Coronakrisen sætter i disse dage en del i stå på marketingfronten, men hos tre af de mindre, nyetablerede virksomheder i branchen, som Markedsføring har talt med, ser man de dystre markedsudsigter til trods også nye muligheder.

Det gælder blandt andre Jacob Holst Mouritzen, der i begyndelsen af 2020 etablerede virksomheden Holst Mouritzen sammen med sin hustru, Maria Holst Mouritzen.

Hvordan påvirker corona-krisen Holst Mouritzen?

- Det begyndte allerede så småt for mig for tre uger siden. Jeg fik aflyst møder og projekter, der skulle starte op, siger Jacob Holst Mouritzen, som var seks år hos Mindshare, før han sprang ud som selvstændig konsulent med fokus på strategi inden for branding og marketing, siger Jacob Holst Mouritzen.

Han fortsætter:

- Det ramte også min partner og hustru umiddelbart efter statsminister Mette Frederiksens (S) udmelding. Hun arbejdede blandt andet for marketing- og tech-konferencen NextM som marketing- og kommunikationsansvarlig samt for en fagforening med markedsføring af kurser. Begge opgaver er selvsagt udskudt.

Får I den hjælp, I har brug for?

- Lige pt. håber vi på at kunne komme igennem, uden at vi behøver tage hjælpepakkerne i brug. Men det er rart at vide, at der er et sikkerhedsnet hvis det bliver nødvendigt.  Vi er dog så "heldige" at vi ikke nåede at få ansat eller leje et kontor. Travlhed i første kvartal gjorde, at vi bare aldrig fik det gjort. Det er held i uheld på nuværende tidspunkt, siger  Jacob Holst Mouritzen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

”Vi er fortrøstningsfulde”

Hvordan håndterer I corona-situationen?

- Da vi lige kom os over det indledende chok, så synes jeg faktisk, at vi er gået ganske konstruktivt til værks, siger han. 

Iværksætterne har eksempelvis ”taget deres egen medicin” og set grundigt på strategien. De har blandt andet stillet sig selv følgende spørgsmål:

Hvilke kundesegmenter skal vi gå efter nu? Hvor er vores værditilbud noget, der er behov for? Hvordan kan vi hjælpe og skabe umiddelbar værdi for de virksomheder, der ligger i vores segment?

- Det har været en udfordrende, men også spændende øvelse. Indtil videre er vi begge to rimelig fortrøstningsfulde. På den korte bane er der mange virksomheder, der vil få brug for at revidere marketingstrategien for året, eller som vælger at evaluere deres tidligere marketingindsatser for at effektivisere, siger Jacob Holst Mouritzen.

Derudover peger han på, at der i mange virksomheder vil være behov for, at man får kigget på, hvem der nu skal købe ens produkter, og om man skal have gennemgået sin "Value Proposition" til kunderne endnu engang. 

Samtidig peger han på, at mange har fået øjnene op for behovet for digitalisering - især den kundevendte del.

- For dem, der lige nu vinder på den korte bane, er jo dem, der har gjort sig umage med at omstille sig og skabe digitale forretningsmodeller. Det kan være der bliver behov for rådgivning og projektledelse på den del relativt hurtigt, siger Jacob Holst Mouritzen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Kim Jong Andersen: Nye muligheder opstår

Også Kim Jong Andersen, der i efteråret 2019 etablerede Berg + Jong Advisory Partners sammen med Søren Berg, ser coronakrisen som såvel en udfordring som en mulighed.

- Det er klart, at vi er påvirkede af situationen med flere udsatte møder, men vi har endnu ikke oplevet aflyste projekter, siger han.

Det hænger, mener han, tæt sammen med, at Berg + Jong rådgiver virksomheder om virksomhedspositionering og differentiering. Der bliver nemlig mere end nogensinde før brug for at stå ”knivskarpt positioneret i for en post-Corona-virkelighed”, mener han.

Ikke mindst fordi en mulig recession vil tilspidse konkurrencen i en kamp om markedsandele, når væksten bliver sværere at få øje på.

- Dem, der tænker klogt nu, forbereder sig på den nye virkelighed, der melder sig i kølvandet på krisen. Desuden vil de mest robuste og velpolstrede virksomheder benytte krisen til fortsat at tænke strategisk, da det her de virkelig kan vinde noget på sigt. De vil arbejde på at skærpe deres Customer Value Proposition, når tågen letter, siger han.

Kim Jong Andersen peger på, at etableringen af de mange hjemmearbejdspladser har givet brugen af virtuelle værktøjer et løft, hvilket kan få store følgevirkninger for forbrugernes adfærd.

- Det er en af grundene til, at vi står i en ny situation, når stormen har lagt sig. Her bliver det vitalt for virksomheder at komme ud med deres budskaber tilpasset en ny virkelighed, hvor de digitale kanaler og kommunikationsredskaber bliver en endnu mere central løftestang. Derfor ser jeg helt klart også krisen som en mulighed for os, siger Kim Jong Andersen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Elung: Vi tilpasser os

Hos en af iværksætterne i den kreative del af branchen, Mikkel Elung, lyder meldingen, at ”det går nogenlunde som planlagt”. Kun få projekter er udskudt.

- Vi arbejder videre, men selvfølgelig virtuelt, hvilket fungerer overraskende godt, siger Mikkel Elung, der etablerede bureauet PONG i august 2019 efter en lang karriere som kreativ direktør hos Brandhouse og Ogilvy.

Han mener, at bureauet ”står OK stillet i den nuværende situation”.

- Vi har jo ikke de store faste omkostninger, og vi har fra begyndelsen etableret os som et bureau med stor fleksibilitet. Det kommer os til gode nu, siger Mikkel Elung.

For at skabe et tættere samarbejde mellem virksomhed og bureau har PONG fra starten skabt virtuelle rum for hver opgave ved hjælp af Googles G-suite-dokumenter, hvor alle parter hele tiden kan følge med i udviklingen af kampagner. Og den samarbejdsform nyder det relativt nyetablerede bureau godt af nu.

- Så sent som i går holdt jeg et kundemøde, hvor vi fysisk sad otte forskellige steder, men alligevel kunne sparre omkring det kreative arbejde med udveksling af udkast og lignende. Det er ikke det samme som at mødes ansigt til ansigt, men vi bliver bedre og bedre, så jeg tror det er noget, der vil fortsætte, også når vi kommer ud på den anden side af krisen, siger Mikkel Elung.