De kommercielle broadcastere går nu sammen om et initiativ, der skal hæve dokumentationsniveauet for reklamerne, så den digitale TV-reklamedokumentation distancerer sig fra anden digital dokumentation og lægger sig op ad TV-dokumentationen, hvor der stilles højere krav til måling og kvalitet.

Det oplyser TV 2, NENT og Discovery. 

- Kvaliteten på det digitale annoncemarked er svingende, og alt for mange digitale eksponeringer er udokumenterede - og der er ingen ensretning i, hvordan eksponeringerne opgøres. Derfor er det vigtigt for os broadcastere, at vi nu kan tilbyde en dokumentation på reklamer afviklet på vores streamingtjenester, der er på niveau med den dokumentation, vi har haft på tv i mange år, og som sikrer et fælles udgangspunkt for alle aktører i markedet, siger Lars Mossing, VP Channels, NENT Danmark, i en pressemeddelelse. 

Christian Godske, der er Head of Ad Development hos TV 2, supplerer:

- Med den nye løsning giver vi annoncørerne og bureauerne et sammenligneligt billede af deres indkøb hos alle tre broadcastere, samtidig med at de får mulighed for at fusionere deres data med data fra traditionel tv-annoncering til beregning af nettodækning – noget der udelukkende er muligt, fordi kvaliteten af reklamevisningerne på Addressable TV er lige så høj som en almindelig TV-reklame.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

TV-stationerne oplyser videre, at den nye løsning indfører ”en fælles standard for målemetoden, hvor der stilles krav til, at reklamen er 100 procent vist i skærmen, og at minimum 50 procent af reklamen skal være afspillet.” 

- Det har krævet en del benarbejde fra alle parter at nå frem til en løsning. Det er et komplekst arbejde, fordi streamingtjenester som Dplay, TV 2 PLAY og Viaplay/Viafree er tilgængelige på mange forskellige platforme. Gennem et godt samarbejde mellem broadcasterne, AudienceProject og TechEdge er vi nu kommet i mål med en teknisk løsning. Den gør os i stand til at levere dokumentation på alt video på tværs af vores streamingtjenester til annoncørerne allerede her fra august måned, siger Kasper Kryger, VP Sales Denmark - Commercial Strategy Nordic, Discovery Networks Danmark, i pressemeddelelsen. 

Fælles branchestandard 

Det oplyses videre, at det har været ”vigtigt for parterne at skabe en fælles løsning på tværs af streamingtjenesterne, da det skaber transparens i markedet.”

Dermed skal det også blive ”lettere for annoncørerne at gennemskue, hvor de får størst effekt og bedst dokumentation for deres digitale reklameinvestering.” 

Ifølge meddelelsen, er det ”i høj grad mediebureauerne, der har været med til at sætte skub i denne fælles kvalitetssikring.” 

- Det har længe været et ønske hos os at få skabt mere transparens og kvalitet på det digitale område. Så det er vigtigt, at der endelig bliver sat skub i målingen af kvaliteten, når vi taler digitale reklamevisninger, siger Claes Braagaard, Chief Investment Officer, Omnicom Media Group, i pressemeddelesen. 

Dansk Annoncørforenings adm. direktør, Holger Wilcks, oplyser til Markedsføring, at "foreningen byder selvfølgelig ethvert initiativ velkommen, der kan skabe bedre dokumentation for mediekøbet."

- TV 2, NENT og Discoverys initiativ er et skridt i den rigtige retning og vil være til stor gavn for annoncørerne. Men der er stadig langt til endemålet, nemlig tredjepartsverificeret dokumentation på tværs af kanaler af 100 procent viewable eksponeringer, siger han.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.