Et nyt samarbejde mellem de danske mediehuse om en digital reklameplatform, der skal øge effekten af annoncørernes digitale kampagner, har set dagens lys.

- De danske mediehuse har gennem de seneste år været vidne til et stort skred i annonceomsætningen til fordel for udenlandske aktører, der har været stærke på data og volumen. Markedet har ønsket at automatisere indkøbet, og holdningen om, at en kontakt er en kontakt, uanset hvor den realiseres, er blevet udbredt. Det er en bevægelse, som fjerner transparensen for de danske annoncører, samtidig med at midlerne til finansiering af dansk indhold reduceres, siger salgsdirektør for TV 2 Reklamesalg, Peter Olafsson, i en pressemeddelelse. 

Han fortsætter:

- Når der primært indkøbes efter algoritmer og data, og ikke efter medier, indhold eller domæner, så mister annoncørerne kontrollen over, hvor de eksponeres, i hvilket miljø de eksponeres, over for hvem de eksponeres, og reelt også hvor meget af deres investering som faktisk går til eksponeringskøb. Det er en uholdbar situation. Danske annoncører har længe efterspurgt samarbejde mellem danske medier, som kunne gøre det nemmere at finde og indkøbe den danske kvalitetskontekst i stor volumen i de programmatiske kanaler, og det er netop det, vi nu leverer på.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE OPGAVER. KLIK HER.

TV 2, JP/Politikens Hus og Berlingske Media har sammen taget initiativ til etableringen indkøbsplatformen, der har fået arbejdstitlen Publicistplatformen. 

- Ambitionen er at skabe en platform, der giver annoncører i Danmark mulighed for at nå ud til hele den danske befolkning med sikkerhed for at optræde i en troværdig, journalistisk kontekst. Vi skaber en transparent indkøbskanal, der bliver et dansk alternativ til Facebook og Google hvad reach angår, men her kun med adgang til sikre annoncemiljøer, siger Dorthe Bjerregaard-Knudsen, koncerndirektør i JP/Politikens Hus. 

Hun tilføjer:

- Forudsætningen for deltagelse er, at mediet er tilmeldt Pressenævnet, og dermed står til ansvar over for det indhold, som annoncerne optræder omkring. Dertil skal de deltagende medier være interesserede i at deltage i den fortsatte udvikling af platformen. Platformen baseres på uafhængig annonceteknologi.

Kenneth Bejerholm Madsen, annoncedirektør hos Berlingske Media, siger i meddelelsen: 

- Platformen skal tilbyde annoncørerne let adgang til dansk indhold med garanti for kvalitet, troværdighed og transparens. Publicistplatformen er en åben platform for alle danske medier, som måtte være interesseret i at udbyde digital reklameplads, der følger standarderne for displayformater og har god viewability, så der kan leveres effekt på annoncørernes kampagner.
Det oplyses, at ”hvert deltagende medie varetager fortsat selv sine egne salgsaktiviteter, så der oprettes ikke noget fælles salgsteam på tværs af medierne. Men platformen er fælles, og ligeledes kravene til kvalitet og transparens.”

- På Publicistplatformen går hver krone, der investeres, ubeskåret til annonceindkøb. I modsætning til i dag, hvor de forskellige tech fees trækkes fra annoncørens budget, før der kan købes eksponering for det beløb, der er tilbage, så er det her medierne, der afholder de tekniske omkostninger – ikke hverken annoncørerne eller bureauerne, siger Dorthe Bjerregaard-Knudsen.

Ifølge meddelelsen lanceres platformen med ”kontekstbaserede målretningsmuligheder. Kontekstuel målretning benytter sig ikke af 3. parts-cookies og persondata, og kan derfor levere målgrupper på alle platforme og benyttes af alle.” 

Det oplyses, at ”medierne på platformen benytter en fælles teknologi, så kontekstuel målretning netop kan foretages på tværs af de deltagende medier. Næste udviklingstrin bliver at udstyre platformen med mediernes 1. parts-data i takt med, at de respektive medier får udviklet dataløsninger, der kan integreres med platformen.”

Platformen lanceres i 1. kvartal 2020, og vil blive drevet af en non-profit forening, hedder det i meddelelsen. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE OPGAVER. KLIK HER.