”Køb en flybillet til Færøerne og arbejd gratis i et par dage med at vedligeholde turistattraktioner på øerne.”

Det tilbud er det tilsyneladende svært at sige nej til.

For da Visit Færøerne åbnede for tilmeldinger til 2020-udgaven af Closed for Maintenance, som initiativet hedder - ja, så måtte man efter 24 timer lukke sluserne igen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

På det tidspunkt havde 5.866 mennesker fra 95 forskellige lande søgt om en af de bare 100 pladser, der er til rådighed.
 

Herunder blandt andet 99 fra Hong Kong, 65 fra Indien, 179 fra Taiwan, 16 fra Kazakhstan og en enkelt fra Jamaica. De fleste tilmeldinger, 1.291, kommer fra USA, og Danmark er med 555 tilmeldinger også godt med.

Den yngste ansøger er 18 år, den ældste er 77 år (dem er der fire af) - og flertallet er kvinder: 3.583 for at være præcis.

Verdenskendt på ingen tid

Visit Færøerne lancerede Closed for Maintenance første gang i 2018 i samarbejde med de to kreative bureauer Mensch og Sansir.

Målet med initiativet var - og er - at beskytte øernes sårbare økosystem og beskytte sig mod de langsigtede konsekvenser af for mange turister. Projektet og den tilhørende kampagne blev lynhurtigt verdenskendt.

Medier som CNN, BBC, The Guardian, Der Spiegel og flere end 500 andre nyhedsmedier tog historien op, og godt 3.500 mennesker havde efter 48 timer tilmeldt sig.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Igen i år var både danske og internationale medier – herunder DR, TV2, CNN og The Telegraph – klar med indslag om projektet.

Og ligesom med de tidligere kampagner for Visit Færøerne er resultaterne opnået uden at bruge penge på mediekøb, oplyser Rune Hørslev, kontaktdirektør og partner hos Mensch.

- Initiativet er faktisk slet ikke blevet annonceret i andet end pressemeddelelser og en social media post fra Visit Færøerne, siger han. 

Hvad er det egentlig de laver?

I løbet af de to til tre dage arbejdet stod på sidste forår, blev stier renoveret, skiltning blev forbedret, og der blev bygget trapper og udsigtspunkter.

I den lille bygd Gjógv hjalp de frivillige for eksempel med at bygge en trappe og en udsigtspost, så sikkerheden for fremtidige turister blev forbedret, og landskabet kunne undgå at blive nedtrådt. 

Og ifølge Guðrið Højgaard, direktør i Visit Færøerne, var det en succes på flere måder: 

- Den alternative ”ferieform” skabte sammenhold blandt vores frivillige og synlige resultater her på Færøerne. Faktisk kom vi allerede ved afslutningsfesten til at love, at vi ville gøre det igen i 2020, siger hun i en pressemeddelelse. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Ifølge Visit Færøerne vil nogle af de projekter, der skal arbejdes på til næste forår, være afmærkning af stier med kort og vejledninger, reparation af ødelagte stier og genopbygning af ”cairns” (på dansk varder, en bunke sten, som mennesker har bygget for eksempelvis at guide andre rejsende på vej, red.)

Mere om 2020-projekterne her.

Priser i New York

Kampagnen rundt om initiativet har gennem det seneste års tid også hentet flere internationale, kreative priser hjem.

Senest var casen den mest vindende danske kampagne med to guld og en sølv ved årets Clio Awards i New York.

Og så er den i øvrigt lige nu aktuel med to nomineringer ved Epica Awards 2019.

Se film om projektet herunder – og se tal for dette års tilmeldinger under filmen. 

Tal for tilmeldinger til Closed for Maintenance 2020

Antal tilmeldte fra udvalgte lande

·       USA – 1.291

·       Rusland - 659 

·       Danmark - 555

·       Storbritannien - 510

·       Sverige - 378 

·       Taiwan - 179 

·       Norge – 169

·       Italien – 137

·       Hongkong – 99

·       Indien – 65

·       Island – 18

·       Kazakhstan – 16

·       Pakistan – 6

·       Azerbaijan - 4

·       Jamaica - 1