- Godt spørgsmål og tak for stafetten, Lars. 

- Insourcing er en disciplin, som bliver mere og mere populær blandt annoncører, og Saxo Bank har været blandt de første virksomheder i Danmark til at skabe et fuldt internt bureau. 

- Det har ikke været nogen let rejse, men i dag er CXO-området i Saxo Bank mere end 100 dygtige folk med dybe kompetencer på tværs af paid media, kreativitet, webdesign, copy, dataanalyse og strategisk planlægning, som i dag udgør en velsmurt digital marketing maskine.

- Grunden til vi har valgt at hive vigtige strategiske, men også eksekverings-discipliner ind i virksomheden, er at få marketing tættere på forretningen og have hånden på kogepladen, når det kommer til performance. 

- Vi arbejder med finansielle markeder, som dagligt skifter, og vi har ganske enkelt ikke tid til at vente på en to ugers brief-proces for at kunne gå i markedet med indhold, som er højaktuelt. Jeg tror ikke, at alle brands står i den situation, men aktualitet er vigtigere end nogensinde for at kunne få opmærksomheden fra kunderne.

- Men insourcing er ikke let, og vi støtter også vores model med eksterne bureauer. Ja, jeg tror faktisk den lidt traditionelle lead-bureau-disciplin synger på sidste vers, men man ser virkelig også bureauerne skabe nye unikke kompetencer og profiler, så måske de også er enige. 

- Og der er bestemt brug for bureauerne i insourcingen. Selve udfordringen i at bygge et internt bureau ligger blandt andet i den kulturelle forskel, der er mellem det at være et bureau og være en bank. 

- Der er så store forskelle, at det har været vanskeligt at skabe den nødvendige kreative kultur i en rationelt tænkende bank, og det har krævet, at vi måske mere end forventet har skullet beskytte nogle teams fra at blive begravet i dagligdagens driftsopgaver og give dem muligheden for at tænke stort. 

- Bureauer har over tid gennem kompetenceudvikling, praktikprogrammer, fredagsbarer og kreative processer oparbejdet en kultur, hvor der er plads til at tænke store, kreative tanker, hvorfor vi også finder det vigtigt, at vores interne hold spejles af nogle af de mest ambitiøse bureauer i verden.

- Jeg mener, at vi inden for de sidste tre til fire måneder er kommet utrolig tæt på det, som oprindeligt var planen med at insource visse marketingdiscipliner. At skabe en organisation, som har data helt tæt på, som forstår, hvad vi betaler for en kunde og hvor lang tid tilbagebetalingstiden er, samt hvilke digitale kontaktpunkter, der virker i vores marketingrejse. 

- Denne digitale forståelse er parret med fuldt mandat til dagligt at træffe beslutninger, som skaber fortællinger og giver vores kunder indhold, der gør dem i stand til at handle på baggrund af vores observationer. Vi har virkelig formået at skabe en model, der skaber marketing, der ikke nødvendigvis vinder en guld-løve, men som konverterer, som aldrig før.

- Jeg tror, vi kommer til at se en masse annoncører incource dele af deres marketingdiscipliner, men der er i høj grad brug for bureauerne i denne rejse. Virksomhederne vil opleve, hvordan det at bringe eksekverende, kreative discipliner tættere på data og forretningen vil kunne ses på bundlinjen, og måske giver det mere plads til, at bureauerne kan være en kreativ og strategisk partner.

Ugens overraskelse var da jeg… mødte tre stærke kreative bureauer i London med tre meget forskellige tilgange til den brief, jeg havde givet dem. Nogle fokuserede på den umiddelbare løsning, andre på at forstå den bagvedliggende udfordring og nogle på processen.

Jeg blev rigtig glad, da jeg i denne uge fandt ud af, at jeg… kunne sove lidt længere. Min skønne datter på to år vækker mig ofte kl. 05.00.

Branchens største udfordring, lige nu er… digital skalerbarhed. Kundernes fragmenterede digitale adfærd på tværs af platforme stiller krav til virksomhedernes evne til at levere deres marketingbudskaber i det rette format på det rette tidspunkt. Dette er især gældende for virksomheder med flere markeder, forskellige produkter og flere typer kunder. Hvis ikke du kan skalere din marketing, så ender kompleksiteten i din marketingudvikling med at dræbe din ROI og hastighed. Mange virksomheder og bureauer har ganske enkelt ikke ressourcerne til at fylde alle kanalerne med udgaver som deres content bør blive versioneret til, selv om de godt ved det.

Og det irriterer mig, når… vi glemmer at tænke stort og begraver os i mindre taktiske projekter, som på den korte bane giver afkast, men som på lang sigt dræber kunderejsen. Der har aldrig været mere rift om kundernes opmærksomhed, og vi har selv i Saxo Bank arbejdet med, hvordan vi både arbejder med langsigtede, fortællende formater og kortsigtede, taktiske projekter.

Løsningerne må være at… vi bevæger os videre end den umiddelbare, digitale databegejstring og begynder at lade den drive indsigtsbaserede kreative beslutninger. Mange virksomheder og bureauer skruer på de samme knapper på marketingmaskinen. Det er på tide, vi forlader begejstringen for kun teknikken og tilgår indhold ambitiøst med et ønske om at skabe værdi og oplevelser hos kunder i formater, som er tilpasset kunderejsen. 

Når jeg går på weekend, skal jeg… være sammen med min familie, som jeg ikke har set hele ugen pga. London-bureau-besøg og video shoot til en dansk influencer-kampagne.

Jeg sender fredagsstafetten videre til Palle Diederichsen, Partner ved Help Create. Med din erfaring fra London, som værende verdens marketinghovedstad, kan vi så overhovedet noget i Danmark, når det kommer til digitale marketingløsninger? Og hvor er udviklingspotentialet for danske bureauer og virksomheder, hvis vi sammenligner os med resten af verden?

Og så er der ugens optur: At være sammen med dygtige kollegaer og bureauer er en altid en fornøjelse, når alle brænder for digital marketing.

Ugens nedtur: Alle bureauer følger samme formel. Ingen tør at stikke ud, når det kommer til at mødes med nye kunder. Hvorfor prøver ingen noget nyt, hvorfor er der ingen, der tør at afvige fra deres case-videoer og strategimodeller?