Nu skal MediaCom-gruppens divisioner blive endnu bedre til samarbejde på tværs af de fire nordiske lande. Det er essensen af udnævnelsen af landechefen Ulrik Falkner Thagesen til ny nordisk direktør for MediaCom.

Den nordiske position har ligget i skuffen i et par år, idet den tidligere nordiske chef, Jonas Hemmingsen, i december 2012 avancerede til nordisk chef for GroupM, paraplyen over MediaCom, Mindshare, MEC, Maxus, Mediabroker og Xasis. Og GroupM er som bekendt ejet af WPP, verdens største bureaunetværk.

Men hvorfor ”genopfindes” den nordiske CEO?

– Fordi tiden er rigtig. Dels er en ny svensk MediaCom-CEO på plads, og dels er omstruktureringen af vores finske division færdig. Nu er det tid til at høste Best Practise-fordelene på tværs af Norden, så vi indfører de bedste erfaringer fra et land til et andet på tværs af gruppen, siger Ulrik Falkner Thagesen.

Det hører også med til historien, at MediaComs kunder har brug for et endnu stærkere mediabureau, når de i stigende grad kigger ud over egne landegrænser. Derfor skal MediaComn høste alle de bedste læringer fra de nationale markeder, og implementere dem på tværs af Norge, Finland, Sverige og Danmark.

Ulrik Falkner Thagesens avancement betyder, at den hidtidige adm. direktør for Mediacom Beyond Advertising, Morten Kristensen, rykker over som adm. direktør for MediaCom, mens Jesper Lysholdt bliver ny dansk topchef for Beyond Advertising.

Som en ekstra krølle på halen, skal Ulrik Falkner Thagesen sikre, at alle de gevinster og nye kompetencer, der udvikles i GroupM-regi, spredes ud i MediaCom netværket i Norden.

Ulrik Falkner Thagesen har i knap 10 år været ansat i MediaCom Danmark, og har hidtil også været en del af MediaCom EMEA’s ledelse.