Kommunikationsbureauet Radius fylder i dag 15 år, og det er ensbetydende med et jubilæum på lige så mange år for stifteren Nicolaj Taudorf Andersen.

Han etablerede nemlig bureauet i sin egen dagligstue i en Østerbro-lejlighed i 2003.  

Taudorf var allerede dengang tændt af en nærmest hellig ild i bestræbelserne på at tage et opgør med den måde, især PR-bureauerne opererede dengang.

- Det var meget mavefornemmelse og en lille smule analyse, som var rettesnoren, husker Nicolaj Taudorf Andersen, der havde stiftet nært bekendtskab med branchen efter tre år hos Det Konservative Folkepartis kommunikationsenhed på Christiansborg.

Dertil kom seks år som konsulent og kommunikationsrådgiver i bl.a. Holm Kommunikation, og forinden havde han været aktiv i Konservativ Ungdom på Lolland-Falster, hvor han voksede op, og senere som medlem af medlem af Forretningsudvalget og landssekretær.

- Vi begyndte som et PR-bureau, der også havde Public Affairs (PA) og ikke mindst analyse på hylderne. Analyse var det, der adskilte os fra de andre på det tidspunkt, siger Nicolaj Taudorf Andersen, der i dag er arbejdende bestyrelsesformand i bureauet.

Og så kom finanskrisen

De næste mange år buldrede Radius, der dengang hed Radius Kommunikation, derudad med masser af nye kunder, medarbejdere og vækst. Bureauet forlod de enkle rammer i lejligheden og flyttede i stadig større lokaler.

Men i 2008 ramte Radius muren, da finanskrisen satte ind, hvilket bl.a. resulterede bl.a. i en sparerunde og en flytning til mere ydmyge lokaler.

Hvad gik der galt?

- Pengene i markedet forsvandt, og vi var en kort overgang handlingslammede. Det var et par rædsomme år, men vi lærte en masse, siger Nicolaj Taudorf Andersen og fortsætter: ”Det er noget lettere at rådgive om krisekommunikation, når man oplevet det på egen krop.”

Bureau-skuden blev i løbet af de næste par år rettet op igen, bl.a. takket været et nyt mantra om kontrolleret vækst og udvidelse af paletten med både digitale og brandmæssige kompetencer.

I fjor leverede bureauet endda det bedste finansielle resultat i sin levetid.  

Det skete ikke med Nicolaj Taudorf Andersen som adm. direktør.

Den position forlod han for fem år siden i erkendelse af, at han hellere ville bruge kræfterne i det daglige strategiske arbejde med de over 70 kunder, Radius i dag rådgiver, end bruge sin tid på drift.

- Vi har i dag en meget dygtig adm. direktør i Asbjørn (Haugstrup, red.), men det betyder ikke, at jeg bruger min tid på at spille golf. Det kan jeg slet ikke finde ud af. Jeg plejer at sige, at jeg er en privilegeret konsulent.

- Og det er jeg. Men jeg er i den grad fortsat drevet af lysten til hele tiden at blive klogere og at gøre en reel forskel med det, jeg laver, siger han.

Hvad er du mest stolt af at have opnået med Radius?

- Jeg er sindssygt stolt over, hvor stærk en kultur vi har skabt. Vi kan se det ud fra en meget høj medarbejdertilfredshed, og at vi i år blev kåret som topbureau af kunderne.

- Men jeg vil også pege på, at det rent faktisk er lykkedes at få analyser, facts og indsigter gjort til et bærende element i vores måde at arbejde på og i rådgivningen af kunderne. Det var lidt en drøm i 2003, men er vores virkelighed i dag, slutter jubilaren.

Nicolaj Taudorf Andersen bor med sin hustru, Barbara, og to børn, Samuel og Natascha, i Hellerup.