Danske Jimmy Schougaard rykker nu endnu højere op i hierarkiet hos en af verdens største reklamebureaukæder Ogilvy, der har mere end 17.000 ansatte på verdensplan.

Han er udnævnt til global chef for en af Ogilvys seks forretningsenheder, Customer Engagement & Commerce. (Det tidligere OgilvyOne)

- Enheden repræsenterer godt en tredjedel af vores forretning. Det er dermed den næststørste og samtidig den hurtigst voksende af de seks, fortæller Jimmy Schougaard.

Derudover er Jimmy Schougaard ansvarlig for Ogilvys Data Analytics services på tværs af alle seks kompetenceområder i Ogilvy.

Det nye job passer Jimmy Schougaard fra Danmark, som han forrige sommer vendte hjem til efter fem år i USA, hvor han nåede at være såvel CSO, COO som President på Ogilvys kontor i New York.

Her blev det bl.a. til nære samarbejder med brands som Starbucks, Philips, Southwest Airlines, UPS, Carhartt, American Express, Showtime og Coca-Cola.

Arbejder hjemmefra

- De seneste 18 måneder har jeg bestridt en global rolle som CSO (Chief Strategy Officer) med bopæl i Danmark, og ambitionen er fortsat at blive boende. Børnene får lov til at bestemme for en gangs skyld, siger Jimmy Schougaard.

Han bliver samtidig en del af den globale topledelse i Ogilvy, og Jimmy Schougaard bliver dermed en af de absolut højst placerede danskere i den internationale reklameverden. Og det er et fint skudsmål, som den tidligere mand på posten, Brian Fetherstonhaugh, giver sin afløser:

- I de sidste 15 år har Jimmy Schougaard været et intellektuelt kraftværk inden for Ogilvy. Han stod i spidsen for vores aktiviteter i Ogilvy Danmark, derefter satte han en helt ny standard for strategisk tænkning i OgilvyOne New York, lyder det bl.a. fra ham i en intern Ogilvy-meddelelse.

- Han er også en absolut fornøjelse at arbejde sammen med, som så mange af jer har opdaget. Og han vil i sin nye rolle være i en perfekt position til at skabe vækst på tværs af Customer Engagement & Commerce-enheden, fortsætter han.

Tidens vigtigste spørgsmål

Jimmy Schougaard kommer fra den del af reklamebranchen, der hurtigt så de store marketing-perspektiver i digitaliseringen, og han har stærke holdninger på området:

- Digital er katalysatoren i den omstilling af hele tilgangen til marketing, vi er vidne til i disse år. Der er ikke blot tale om et skift til digitale kanaler, men om et helt fundamentalt skifte i tilgangen til marketing, siger han.

I dag er bør omdrejningspunktet for CMO’er og bureauer være at knække koden til, hvordan man får skabt ”personalization at scale”, mener Jimmy Schougaard.

- Det er moderen blandt tidens store spørgsmål. I hvert fald når det handler om, hvordan martech, data, dynamisk indhold etc. støder sammen, siger Jimmy Schougaard og understreger, at netop det spørgsmål står øverst på agendaen blandt alle de globale kunder, han taler med.

Hvad med kreativiteten?

Er der mon plads til kreativiteten i den nye marketingvirkelighed? Ja, mener Jimmy Schougaard.

- Der er mange, især kreative, der råber højt om, at data dræber kreativitet. Den køber jeg ikke, og jeg tror dybest set, at sådanne udtalelser kommer fra folk, der ikke har haft tilstrækkelig nysgerrighed over for, hvordan data kan berige marketing og gøre et brands kommunikation mere relevant og interessant, siger Jimmy Schouggard.

Han påpeger, at data i bund og grund er viden. Og at al viden grundlæggende er godt. Viden gør det kreative arbejde bedre via de indsigter, data bringer til bordet. Og så lærer vi af data: Hvad virkede? – og endnu vigtigere – hvad virkede ikke?  

- Hvis du ønsker at stikke hovedet i busken og ignorere realiteter, så skal du ikke beskæftige dig med marketing, men vi er naturligvis i en omstilling. Med mere viden kommer også øget pres på evnerne til at dechifrere, hvad der er vigtigt, og hvad der ikke er. Jeg hader personligt begrebet big data, slutter Jimmy Schougaard, der er tiltrådt sit nye topjob hos Ogilvy med umiddelbar virkning.