Der føjes nu endnu et kapitel til sagen om den famøse penis-reklame, der siden sidste uge har været genstand for debat i flere aviser og på de sociale medier. 

Det var meningen, at bus 1A i København i hele november skulle prydes med et billede af kunstneren Suste Bonnén med en tegnet penis på kinden. Penis-billedet skulle være en reklame for foredraget ”Kunst og Krænkelser”, der handler om det grænsesøgende i fremstillingen af kunst. 

Men københavnerne får altså ikke glæde af netop den reklame, da den er blevet afvist af busselskabet Movia. 

I sidste uge fik sagen så stor opmærksomhed, da Suste Bonnén i dagbladet Politiken gik til angreb på Movia. Men nu siger Henrik Sørensen, der er direktør i Out Of Home Media, som står for busreklamerne:

- I dette tilfælde kontaktede annoncøren Politiken og oplyste, at eksekveringen var afvist inden, at Movia havde modtaget det aktuelle layout til vurdering. Det virker som et typisk eksempel på, at en annoncør udarbejder en eksekvering og spekulerer i at skabe opmærksomhed om, at layoutet afvises for derved at opnå opmærksomhed og få "gratis" reklame. Heldigvis er det ikke så ofte, at vi ser denne type adfærd.

Busselskabet oplyser til Markedsføring, at "det stemmer, at Movia først blev gjort opmærksom på den pågældende annonce, da vi blev kontaktet af Politiken torsdag 1. november 2018."

Suste Bonnén afviser at have spekuleret i noget som helst.

- Jeg har ikke spekuleret i noget som helst. Men jeg har da fået masser af opmærksomhed for pengene, siger hun. 

Der har tidligere været debat om busreklamer i København. Et eksempel, som Suste Bonnén selv henviser til, er reklamerne for Nygart Privathospital, hvor københavnerne kunne se billeder af bare bryster.

- Jeg kan ikke se, at den tegning kan gøre nogen ondt. Det undrer mig, at fotografier af bryster kan få plads på busserne, når sådan en tegning ikke kan. Jeg synes, at den tegning er både sød og sjov. Den er kunsthistorisk interessant, siger Suste Bonnén, der henviser til, at tegningen af penissen er en reference til et værk af kunstneren Wilhelm Freddie.

Movia oplyser, at "det handler om, hvad der er alment acceptabelt. Og her er der forskel på bryster og kønsdele. Busreklamer er et stærkt medie i det offentlige rum, som man ikke kan fravælge. Og det skal vores administration af reklamereglerne tage bedst mulig hensyn til."

Busselskabet oplyser også, at "Movia stiller krav om, at kønsrelaterede reklamer og reklamer, der direkte eller indirekte kan virke krænkende på folks, herunder børn og unges, blufærdighed, skal godkendes på forhånd af Movia. Dette krav er busselskaberne, som har reklamerettighederne, og det bureau, der varetager opsætningen af reklamer for busselskaberne, fuldt ud bekendt med."

Se den omdiskuterede reklame herunder.