- Peter Høgsted, CEO hos COOP og madaktivist, ønskede sidste fredag at sende stafetten videre til Julemanden med spørgsmålet: Hvilke forbrugertrends skal vi være særlig opmærksomme på i 2019?

- Da Julemanden for tiden er meget optaget, så tager jeg lige over. Ifølge Hr. Høgsted er det også næsten det samme – altså med undtagelse af skægget og kanen.  

- Her er det vigtigt at nævne, at jeg ikke er en typisk marketingprofil. Jeg er faktisk slet ikke i den branche, men tillader mig at beskæftige mig med forbrugertrends, der både direkte og indirekte påvirker marketing. 

- Hos pej gruppen har vi her i december afviklet fire seminarer for alle vores medieabonnenter med titlen Kick Off 2019. Her præsenterede vi de vigtigste forbrugertrends, retailtrends samt farve- og stiltrends til 2019, så vores abonnenter kunne blive klædt på til det kommende år. Alt indholdet fra et tre timer langt seminar kan ikke presses sammen i en lille tekst til en fredagsstafet, så her er et lille udvalg. 

- Den moderne forbruger lider af TINGSFORSTOPPELSE eller på engelsk; stuffocation. Vi har ting nok. Tidligere generationer var motiverede til at gå på arbejde og tjene penge for at skaffe sig materielle goder (eller ting og sager, som det også hedder) – fryser, fjernsyn og bil. Men groft sagt mangler en forbruger ingenting i dag, og det er nogle helt andre ting, der motiverer os. Det handler ikke længere om anskaffelse af ting og at skaffe nok af noget, men om oplevelser, tid og samvær. Mere end halvdelen af danskerne vil hellere bruge penge på en oplevelse end en ny ting. Det er ikke lig med, at der ikke sælges ting og sager nu og i fremtiden. Disse ting skal blot kunne mere end være en ting. Være bedre, mere funktionsdygtig, skabe mere nydelse, livslyst, point på imagekontoen eller lign. 

- En kombination af flere tendenser giver stor vækst i alt, hvad der hedder nemme løsninger. Kort sagt vinder CONVENIENCE,både fordi vi mangler tid, og fordi vi er dovne. Tidspresset er ikke nyt, men strammes mere og mere om den enkelte, når der skal performes både på job, i fritiden og i familielivet. Faktuelt arbejder danskerne mindre og mindre, men tid brugt på fritid og børn stiger. Samtidig falder tiden brugt på huslige pligter, da det udliciteres mere og mere. Vi gider ikke, og vi har råd til at betale os fra det. Alt fra rengøring, havearbejde og cykellapning til måltidkasser og abonnementer på barberblade og hundemad vinder indpas – det er bare SÅ meget nemmere. 

- Ovenstående trend får lidt ekstra medvind på cykelstien af trenden INSTANT SKILLS. Den handler om, at vi gerne vil se ud, som om vi er sprunget over et meget højt gærde og virkelig har leveret varen og knoklet hårdt for at nå i mål. Men sandheden er en helt anden. Hvis vi kan finde et meget lavt gærde eller helt lade være med at knokle, men nå frem til samme slutresultat, så gør vi det gerne. Bagefter deler vi det flotte resultat på de sociale medier i en ren ’sådan gør man den slags’- samt ’nu pudser jeg lige min egen glorie’-hashtagbølge. Nemme løsninger, komplette løsninger, færdigpakkede løsning mv. er lige i øjet her, ligesom forkortede eller komprimerede løsninger. Bogen med titlen ’Sådan lærer du alt om psykologi på 30 sekunder’ er et godt eksempel. 

- I kommunikationsverdenen er TRANSPERANS en stor trend, der slet ikke er nået toppen af sin udviklingskurve endnu. Den moderne forbruger er blevet taget ved næsen så mange gange, at det ikke længere er muligt at trænge igennem deres bullshit-filter uden et klart, tydeligt, ærligt og transparent budskab. Tillid og transparens hænger tæt sammen, og førstnævnte kan kun lade sig gøre, hvis sidstnævnte er til stede. Et godt billede på transparent er, at alt det, der normalt skrives med font 4, nu skal skrives med font 40. Intet skal eller kan holdes skjult. 

- Andre spændende trends hedder LUXURY – A BETTER YOU, SLEEP RENAISSANCE, COMBATING INFOBESITY, SEEKING SILENCE og SENSORY IMMERSION, men det bliver for lang en fredagstaffet, hvis alt skal dækkes her. 

- På farvesiden skal I blot notere jer den gule. Vi er færdige med Millennial Pink, og den nye farve hedder Gen Z Yellow. 2019 bliver et gult år. 

Ugens overraskelse var da jeg…vågnede op mandag morgen til en hel uges kalender uden foredrag, kundemøder eller anden udadvendt envejs-scenekommunikation. En dejlig overraskelse og en god måde at komme ned i julegear på.

Jeg blev rigtig glad, da jeg i denne uge fandt ud af, at jeg… igen har overskud til at tænke på næste bogprojekt. Det trækker tænder ud hver gang, der skal skrives og produceres en bog, men efterhånden er der opbygget så meget erfaring i processtyringen her hos os, at vi kommer igennem uden for mange frustrationer og søvnløse nætter. Ekstra bonus var da seneste bog, Total Ret@il, tirsdag blev udnævnt som en af de 10 bedste erhvervsbøger i 2018. Det giver blod på tanden mht. at skrive flere bøger. 

(Livsstils- og kommunikations-)branchens største udfordring, lige nu er… at forbrugerne lider af tingsforstoppelse, er tidspressede, dovne, utålmodige, nysgerrige og krævende. Det er svært at reagere på, når det går stærkt alle steder. 

Og det irriterer mig når… jeg endnu en gang vælger den forkerte kø. 

Løsningerne må være at… købe flere varer på nettet. 

Når jeg går på weekend, skal jeg… ligesom alle andre fejre julen med familie på kryds og tværs af generationer og landsdele. På magisk vis er det også lykkedes at få juledatobingospillet til at gå op igen i år. Efter julehyggen skal der slappes af og lades helt op til et nyt år.

Jeg sender fredagsstafetten videre til Ulrik Haagerup med spørgsmålet: Hvad skal der til for at øge tilliden til kommunikationsbudskaber og brands?

Og så er der ugens optur: At alle julegaver var indkøbt, indpakket og familiesorteret allerede lørdag aften i den forgangne weekend.Det gav fred i sjælen. 

Ugens nedtur: At det endnu en gang ikke lykkedes at leve op til egne mål om gåtur eller løbetur i den friske luft. Intentionen er der, men…