Hummel har sagt farvel til Ulrik Feldskov Juul, PR, Karma og Communications Manager siden marts 2018, men han klager ikke: ”Jeg har fuld forståelse for, at kerneforretningen er det primære”, siger han til Markedsføring:

- Det, jeg har beskæftiget mig med, ligger jo lidt væk fra forretningens rugbrødsmotor, og det er helt naturligt, at det er purpose-arbejdet, man kigger først på, når krisen rammer. Det er ærgerligt, men fuldt forståeligt.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Ulrik Feldskov Juul er heller ikke et øjeblik i tvivl om, at mange brands, store som små, kommer til at kigge ind i en opbremsning i purpose- og CSR-projekter i den kommende tid.

- Det er lidt ligesom i flyveren. Hvis iltniveauet daler, og de gule masker falder ned, så skal du hjælpe sig selv, før du hjælper andre. Sådan er det også i erhvervslivet: Man må hjælpe kerneforretningen, før man går ind i projekter i randområderne.

En lang karriere med purpose

Ulrik Feldskov Juul startede karrieren i 1992 som marketingkonsulent hos AudioGruppen, og har siden bl.a. været senior tekstforfatter hos UncleGrey og kreativ direktør og partner hos det tidligere ZupaRecommended.

Efter nogle år som Creative Director i LEGO Gruppen, blev han i 2018 PR, Karma & Communikations Manager hos hummel. 

Her har han stået i spidsen for en stribe projekter under overskriften Change the World through Sport, herunder non profit-organisationer i Sierra Leone, støtte til LGBT+ rettigheder under FIFA World Cup i Rusland, et sponsorat af det afghanske fodboldshold for kvinder og LykkeLigaen - en liga for børn, der har brug for særlige hensyn og rammer for at kunne dyrke holdsport.

Og så sent som i sidste uge blev hummel kåret som det mest bæredygtige tøjbrand i Danmark ved det årlige Sustainable Brand Index 2020.

Modet bliver udfordret

Ulrik Feldskov Juul understreger, at han ikke kan udtale sig om hummels konkrete aktiviteter:

- Men i min egen private optik tegner der sig et billede derude af, at modet bliver udfordret, og at virksomhederne trækker sig mere ind i sig selv. Det er det, jeg ser og hører i mit netværk, siger han og tilføjer:

- Men jeg håber og tror på, at der bliver plads og overskud til selvrefleksion, når flyet er landet. Og at purpose på den lange bane kommer tilbage med fornyet styrke. Fordi vi alle har prøvet krisen på vores egen krop.

Hvad mener du med det?

- Det er lidt ligesom den velpolstrede, midaldrende mand, der ikke har villet høre på lægens råd. Men efter blodproppen, så lytter han og får skåret ned på fedt og smøger. Han lærer lektien – det håber jeg også vi og verden gør, siger Ulrik Feldskov Juul og tilføjer:

- Jeg så et opslag på Facebook forleden, hvor ”Verden” siger: ”Det kan ikke lade sig gøre at lukke alting ned for at sænke CO2-udslippet og værne om miljø og klima”. Hvortil ”Moder Jord” svarer: ” Her er en virus. Øv jer.” Det er det vi skal gøre nu – øve os.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Stærke signaler

Hvilke brands tror du helt overordnet kommer bedst ud på den anden side?

- De, der fremstår som konstruktive og som sender stærke, troværdige signaler: Nyhedsmedierne, der river paywalls ned, Facebook, der gør annoncering gratis. Og en mere brand-relateret ting, der sender et stærkt signal: McDonald’s, der har adskilt buerne i logoet for at fortælle om betydningen af afstand. Det er sådan noget, der huskes. Også på den anden side.

Du skriver på de sociale medier, at man skal holde øje med Feldskov & Juul – et nyt bureau?

- Nej, ikke nyt. Det er et lille skuffeselskab, jeg har haft i mange år, men foreløbig er jeg altså hos hummel indtil sommer, og mit fulde fokus er på at hjælpe brands, gode kolleger og projekter igennem krisen, så godt jeg nu kan.  Så må vi se, hvordan mine mange gråhårede erfaringer skal aktiveres, når den tid kommer.

Og du fortsætter med at have purpose-fokus?

- Det er der mit hjerte ligger. Men jeg er opdraget ved kasselinjen, så jeg har en god pallette at tage fra.