Jan Duckert og Jesper Kunde har været nummer 1 og 2 i de 12 år, Dansk Brancheanalyse har lavet en liste over de 50 rigeste personer i den danske reklamebranche, men på 2019-udgaven af listen har Martin Bochineck, stifter af Magnetix (i dag Isobar Nordics, red.), skubbet dem ned fra tronen.

- En æra er nu forbi, da Martin Bochineck, der sidste år gik fra 19. til en 3.-plads på grund af salget af en del af Magnetix til Dentsu Aegis, i år tager en suveræn førsteplads, siger Ole Egholm fra Dansk Brancheanalyse.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Ifølge opgørelsen – der er baseret på de formuer, bureauprofilerne har placeret i personlige holdingselskaber – har Martin Bochineck øget sin formue med 48 procent i 2018. 

Den væsentligste årsag til dette ”er en opskrivning af værdien af Magnetix-stifterens ejerandel i Isobar Nordics, der er bogført til en værdi af 95,6 millioner kroner”.

Ifølge Dansk Brancheanalyses opgørelse havde Martin Bochineck på listens førsteplads i 2018 en formue på knap 212 millioner kroner i sit ultimative moderselskab, mens Jan Duckert (168,5 millioner kroner) og Jesper Kunde (147,1) millioner kroner følger på de næste pladser.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Der er foruden Martin Bochineck en enkelt anden person på årets liste, der har øget sin formue med tocifrede vækstrater. Det drejer sig om Jan William Werner (på en 21. plads), der ejer 34 procent af Wunderman A/S, som Ole Egholm beskriver som ”WPP’s guldkalv”. 

- Vi mener, at vi sagtens kunne læggere flere hundrede millioner kroner til formuen, hvis Jan William Werner sælger resten af Wunderman til markedspris. Hvis vores vurdering er korrekt, har han potentiale til at blive Danmarks mest velhavende reklamebureaumand, siger Ole Egholm.

Analytiker: Giver ikke det fulde billede

Ole Egholm påpeger, at millionærlisten i Dansk Brancheanalyses rapport om reklamebureaubranchen ikke bør læses som ”den store sandhed” om Danmark rigeste bureaufolk.

- Vanskeligheden ved at opgøre Danmarks rigeste findes i kilderne og metoden. Jeg står naturligvis ved min liste, men jeg erkender, at den ikke rummer den eneste sandhed, siger han.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Han henviser til, at metoden tager udgangspunkt i de formuer, personerne samler i holdingselskaber. Det viser således ikke noget om private formuer i form af for eksempel friværdi i fast ejendom og andre investeringer.

Hvad kan man så bruge listen til?

- Den giver et fingerpeg om, hvem der har været dygtige til at tjene penge på det, de laver. Blandt andet fordi de er knalddygtige reklamebureaufolk. Hertil kommer, at mange af dem har været ualmindeligt dygtige til at sælge deres livsværk på det rigtige tidspunkt, siger Ole Egholm.

Martin Bochineck ønsker ikke at kommentere sin førsteplads på listen.

Rapporten Reklamebureaubranchen 2019 analyserer 319 bureauer og er på 182 sider. Den koster 3.600 kroner (+moms) og kan bestilles ved at sende en mail til ole@danskbrancheanalyse.dk

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Bureaubranchens 5 rigeste:                    Formue:

Martin Bochineck, Isobar Nordics           211,9 millioner kroner

Jan Duckert, PeopleGroup                        168,5 millioner kroner                                                   

Jesper Kunde, Kunde & Co.                      147,1 millioner kroner

Lasse Morell, DIS/PLAY – AKQA                132,7 millioner kroner

Lene og Henrik Juul, WDP                         98,3 millioner kroner