Hvordan ser en kampagne ud, når en reklamedirektør går ind i politik?

Det får du et bud på her, for selv om valget endnu ikke er udskrevet, så er Envisions tidligere adm. direktør, Mona Juul, nu i luften med en ny kendskabskampagne.

For nok er Mona Juul med bestyrelsesposter og sin mangeårige direktørrolle hos et af landets største bureauer er et kendt navn i dansk erhvervsliv.

Men hun er endnu ikke lige så kendt et navn i den brede befolkning, viser en analyse fra YouGov.

Gå ikke glip af dagens vigtigste nyheder – klik her.

- Derfor er første del af kampagnen skarpt fokuseret på netop kendskab, siger Mona Juul, der tilføjer, at kommunikationen bygger på indsigter om danskernes lave tillid til politikere.

Lav brand liking

En måling fra 2018 fra analyseinstituttet Wilke viser således, at 52 procent af alle danskere oplever politikerlede.

- Der er langt mellem politikere, der har stor erfaring fra andet end … ja politik, mener Mona Juul.

Så derfor skal kampagnen minde vælgerne om, at hun er alt andet end en magtfuldkommen levebrødspolitiker. At hun bringer noget nyt til bordet.

- Hvis ”politikere” var et brand, ville de – for at sige det midt – score lavt på brand liking, siger Mona Juul og tilføjer:

- Derfor skal folk først og fremmest lære mig at kende som et frisk pust i politik. Og så kan jeg ellers klø på med mine mærkesager bagefter.

Før-valgs-vakuum

Kampagnestrategien går bl.a. ud på at benytte sig af før-valgs-vakuummet, hvor valgplakaterne endnu ikke er sat op, og mudderkastningen endnu ikke er begyndt. 

- På den måde får østjyderne mulighed for at lære deres nye folketingskandidat at kende i ro og mag - og samtidig lære mig som person at kende, siger Mona Juul. 

Gå ikke glip af dagens vigtigste nyheder – klik her.

Kampagnen er ikke overraskende blevet til i samarbejde med Envision, der også står bag selve kampagnestrategien. Som ikke blev helt, som den tidligere reklamedirektør selv havde regnet med:

- Jeg havde egentligt forestillet mig, at mine konkrete mærkesager skulle være en del af kommunikationens øverste lag fra dag ét, siger Mona Juul og tilføjer:

- Men teamet mindede mig om, at kendskab kommer før kvalificeret kendskab. Og jeg lytter til dem, for jeg ved jo, at de er fandens dygtige. 

Kampagnen følges naturligvis senere op af mere håndgribelige politiske budskaber fra den nye konservative spidskandidat, som interesserede kan følge her - eller på Facebook.

Envision har udviklet kampagnen pro bono, og Mona Juul har selv betalt for det eksterne - produktion og medieindrykning. Zenith er mediabureau.

Værdien af Envisions arbejde er endnu ikke opgjort, men Mona Juul oplyser, at hun naturligvis betaler skat af værdien:

- Jamen, selvfølgelig er der rene linjer. Og i øvrigt har jeg en revisor på, så der ikke sker fejl.

Se Mona Juuls kampagnefilm her.