Coca-Cola, Carlsberg og Bang & Olufsen…

Det er hos store, velkendte brands og virksomheder, The M List-profilen Jens Jermiin har stået i spidsen for marketingarbejdet i de seneste 17 år.

Det bliver han ved med lidt endnu, men den 1. februar stopper han som VP, Global Marketing, hos Bang & Olufsen for i stedet at kaste sig over en ny rolle som CMO og partner for et nyetableret dansk designbrand ved navn TAKT.

Hvorfor forlader du B&O?

- Jeg fik en mulighed for at blive en del af et nyt dansk designbrand med globale ambitioner, og det kunne jeg ikke sige nej til, siger Jens Jermiin.

- Jeg har hele mit professionelle liv arbejdet med store, veletablerede brands, så da chancen for at prøve kræfter med noget helt nyt, fandt jeg ud af, at skulle det være, så skulle det være nu, fortsætter han.

BOGEN THE M LIST ER EKSKLUSIV FOR MEDLEMMER AF DANSK MARKEDSFØRING, MEN DU KAN DOWNLOADE EN ONLINE-VERSION HER

Bang & Olufsen-brandet atter i topform

Jens Jermiin vil altid være B&O-fan, og det glæder ham, at han forlader den hæderkronede danske lyd- og designvirksomhed på et tidspunkt, hvor der kan skimtes lys for enden af tunnelen efter en række svære år.

- Vores brand er styrket markant i Danmark det seneste års tid, siger han og henviser til et dugfriskt Brandindex fra analysevirksomheden YouGov.

Her er B&O atter er at finde i Top 10 efter en årrække uden for det fine selskab. Dertil kommer, at B&O er en af årets højdespringere efter at have forbedret sin Buzz-score (positiv omtale) med 3,1 point i 2018.

- Det er vi naturligvis glade for, da det for en virksomhed som B&O er utroligt vigtigt at stå stærkt på hjemmemarkedet, siger Jens Jermiin.

YouGov har i forbindelse med udarbejdelsen af det seneste Brandindex set nærmere på, hvordan B&O-kunder adskiller sig fra den generelle voksne befolkning ved hjælp af segmenteringsværktøjet YouGov Profiles.

Det viser, ”at Bang & Olufsen især har godt tag i mænd over 50 og særdeleshed i dem over 60 og velhaver-segmentet”, lyder det.

Og selvom B&O ikke har lige så godt fat i gruppen under 40 år, kan de til gengæld glæde sig over, at de i denne gruppe har bedst fat i de unge mellem 18-29 år.

TV og indstik har løftet brandet

Hvad har I gjort for at styrke brandet herhjemme?

- Det er egentligt meget enkelt. Vi har trykket på speederen helt i toppen af marketing-tragten, forklarer Jens Jermiin.

Det har bl.a. resulteret i tv-reklamer og digitale marketingindsatser hen over efteråret. Dertil kommer, at B&O er gået fra en ”to-brand” til en ”et-brand”-strategi, hvilket har givet positive synergieffekter på marketingområdet.

- Alt er nu samlet under Bang & Olufsen-mærket, og det har kunnet gøre vores indsats langt mere fokuseret, siger Jens Jermiin.

Skal han udpege enkelte kampagneelementer, der har fungeret rigtigt godt i de den seneste tid, så peger han på B&O’s Multiroom-kampagne – signeret bureauet Cool Gray – der kørte i efteråret.

- Den omfattede bl.a. tv-reklamer og et stort digitalt push. Den drev masser af potentielle kunder til Åbent Hus-arrangementer ude hos forhandlerne, siger Jens Jermiin.

Den indbefattede også et indstik i flere af landets største dagblade, heriblandt Jyllands-Posten, Politiken og Børsen.

- Her var tale om et indstik i høj kvalitet, hvor der ikke var gået på kompromis med noget som helst. Det gav en god læseoplevelse, og det trak også masser af besøgende til vores Åbent Hus-arrangementer ude hos forhandlerne, slutter Jens Jermiin.