I august kunne vi her på markedsforing.dk fortælle, at McDonald’s Danmarks hidtidige marketingdirektør, Joachim Knudsen, strøg helt til tops som CEO hos burgergiganten
Oprindelig kom Joachim Knudsen fra Carlsberg, og nu får han følgeskab af endnu en Carlsberg-mand, idet Carlsberg Danmarks marketingdirektør på øl-fronten gennem de seneste to et halvt år, Mads Friis, til december starter som ny salgs- og marketingdirektør hos McDonald’s Danmark.
Selv siger Mads Friis, at han glæder sig til sine nye udfordringer:
– Dels kommer jeg til at sidde for bordenden, hvor jeg i Carlsberg Danmark var ”nummer 2”, og dels glæder jeg mig til at få ansvar for salgsdelen også. Så det er en bredere stilling med større ansvarsområde, siger han.
Så nu skal McDonald’s have nye bureauer?
– Nej, det ligger ikke i kortene. Jeg har stor ydmyghed for de resultater, McDonald’s og virksomhedens bureauer har opnået gennem de senere år, men det er da klart, at jeg kommer til at udfordre med de ideer, jeg kommer med.
Afløser er fundet
Hos Carlsberg bliver der ikke tale om stillings-vakuum, idet Carlsberg Danmark allerede er klar med Mads Friis afløser.
Og der er tale om en intern rekruttering, idet det den 30-årige Simon Fibiger, der de seneste fire år været chef for forretningsudvikling i Carlsberg Danmark, bliver ny marketingdirektør for øl.
Simon Fibiger er uddannet fra Aarhus School of Business og kom oprindelig til Carlsberg fra McKinsey & Company.
Senest har han siddet i spidsen for projekter, der skal udvikle øl-kategorien fremover.