Tivolis Michala Svane er Årets CMO 2020. 

Det står klart, efter hun fredag eftermiddag kunne lade sig hylde i Aller Medias domicil i København, hvor prisen blev uddelt og The M List 2020 lanceret.

– Jeg er stolt, overrasket og en smule overvældet. Det var et utroligt stærkt felt af konkurrenter, jeg var oppe i mod, siger Michala Svane.

Prisen Årets CMO blev uddelt første gang i 2015 af Berlingske Business. I dag står Dansk Markedsføring i samarbejde med NoA Consulting og headhunterbureauet Marcher Markholt bag prisen, der har til formål at fremhæve de bedste marketingprofiler i en tid, hvor faget er underlagt store forandringer. 

Du var også i spil til prisen i 2019. Hvorfor tror du, at du vandt i år?

– Jeg tror, det hænger sammen med de resultater, vi har skabt i Tivoli, hvor jeg også er blevet en del af direktionen i perioden, siger Michael Svane og henviser til, at Den Gamle Have i seneste regnskabsår skabte det bedste resultat nogensinde.

Hun tilføjer:

– Nu skal jeg hjem og fejre det sammen med mit 140 mand store salgs- og marketing-team, som naturligvis har stor andel i prisen, siger Michala Svane.

Tivoli-profilen var også nomineret til Årets CMO 2019, hvor Arlas Hanne Søndergaard modtog prisen. I år har Michala Svane været nomineret til prisen sammen med Carlsbergs Morten Boye, KAYAK’s Per Christiansen, 3Shapes Lars Christian Lund og TV 2’s Jacob Weinreich. 

Et langt sejt træk

Årets jury har med valget af Michala Svane ”lagt vægt på det lange seje træk med at skabe resultater, hvor marketing beviseligt har haft en betydelig impact på både top og bundlinje.” 

Michala Svane indledte sin Tivoli-karriere som Marketing Director i 2016, mens hun i 2017 blev VP for Salg og Marketing – og i april 2019 trådte hun ind i Tivolis direktion som SVP for Salg og Marketing.

I dag har hun det fulde P/L-ansvar for kerneforretningen, fremhæver juryen. 

Juryen bemærker desuden, at hun ”har fokus på hele værdikæden og stræber efter at forene et forretningsmæssigt fokus med kundeoplevelsen i centrum.”

Videre bemærkes det, at Michala Svane ”er en digital native marketer”, ligesom hun med med en organisation på mere end 140 medarbejdere er ”lykkes med at skabe en digital transformation i en 176 år gammel virksomhed med stolte traditioner.” 

Årets CMO 2020 er altså en marketer med stort gåpåmod og en solid vindermentalitet, der udviser stor selvsikkerhed og handlekraft. 

Juryen fremhæver desuden, at Michala Svane er ”imødekommende og kommer med en optimistisk tilgang til tingene, og hun tør stå ved sine meninger og er ikke bange for at gå forrest.” 

Stærke resultater

Endelig fremhæves det, at Michala Svane har ”været med til at levere de bedste resultater i Tivolis historie.” 

Siden 2015 er Tivolis resultat således steget med 88 procent, og de seneste regnskabstal viser det højeste besøgstal i nyere tid – og et resultat før skat på 120,6 millioner kroner, hvilket er mere end 20 procent i forhold til året før.

Udover at levere stærke bundlinje-resultater, så fremhæver juryen også, at Michala Svane ikke blot har taget ”virksomheden gennem en digital transformation, men også formået at udvikle og skabe et stærkt marketingteam, som sammen har præsteret flotte resultater.” 

Dette er sket, bemærkes det, ”med en imponerende medarbejdertilfredshed på 94 procent.” 

Michala Svane har således ”evnet at puste liv i og udfordre det traditionelle, og personificerer på fornemmeste vis Tivolis motto: Altid som aldrig før.”

Video: Simon Elliott Thomassen / Lazy Dog Media