Et nyt ”bureau” ser dagens lys i begyndelsen af 2020. Navnet er Holst Mouritzen.

Det fortæller Jacob Holst Mouritzen, der tirsdag 26. november på LinkedIn meddelte, at han forlader stillingen som Business Partner på det integrerede bureau Mindshare ved årsskiftet.

Han etablerer virksomheden sammen med sin kone, Maria Holst Mouritzen, der gik selvstændig som marketingprojektleder i april 2019 efter senest at have været hos NORD DDB CPH.

– Egentlig kalder vi os ikke et bureau, da vi jo egentlig blot er to selvstændige, der opererer under samme navn. Det er måske ikke verdens mest opfindsomme navn, men jeg arbejder jo med branding, så jeg ville være en dårlig rådgiver, hvis jeg ikke udnyttede brandingværdien i mit eget navn, siger Jacob Holst Mouritzen.

Han fortsætter: 

– Jeg har haft seks gode år hos Mindshare, hvor jeg har stiftet bekendtskab med en bred vifte af marketingdiscipliner, men nu er det på tide at prøve noget nyt.

Han har derfor valgt at springe ud som selvstændig konsulent med fokus på strategi inden for branding og marketing. 

Bred erfaring

Den konstellation bliver du lige nødt til at forklare?

– Min kone gik som sagt allerede selvstændig tilbage i april 2019, og hendes forretning kører i forvejen rigtig godt. Det skal den bare blive ved med, siger han og tilføjer:

– Jeg har så valgt også at prøve mig selv af som selvstændig, i samme virksomhed, men det er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at vi kommer til at arbejde så meget sammen.

De drømmer dog også om, at de en dag kan skabe noget sammen, ”da deres færdigheder supplerer hinanden”. Maria Holst Mouritzen har især kompetencer inden for projektledelse og implementering, hvilket ”ikke er blandt mine stærkeste sider”, som Jacob Holst Mouritzen formulerer det. 

– Derimod har jeg som nævnt arbejdet med en bred vifte af discipliner hos Mindshare, så det føles som om, jeg har taget en Ph.d. i marketing med speciale i strategi.

Hvorfor springer du ud som selvstændig nu?

– Jeg tror, jeg har noget at tilbyde mine kolleger i branchen. Den viden, jeg har tilegnet mig som hybrid-rådgiver, håber jeg kan være med til at give et bedre grundlag for den strategiske retning. 

Hvorfor er der brug for det nu?

– Det er min oplevelse, at mange marketingansvarlige og virksomheder har brug for strategisk rådgivning, der er fri for egeninteresser og ikke er bundet op på at sælge et af de produkter, bureauet også har på hylden, siger han. 

Der er brug for no bullshit-rådgivere

Hvad er problemet ved det?

– Det er der som sådan intet galt i, men det kan blandt andet ende ud i en skævvreden strategi, hvor marketingkronerne bruges forkert eller kunne være brugt mere optimalt, siger Jacob Holst Mouritzen, der også mener, at tidens teknologiske overflødighedshorn af nye marketing-muligheder skriger efter rådgivere, der tør sige ”no more bullshit”. 

Mere videnskab end kunstform

Han mener, at det især er de mange nye AdTech- og MarTech-muligheder kombineret med nye fremadstormende mediekanaler, gør det svært for mange at bevare overblikket.

– Det resulterer desværre ofte i, at taktisk kommunikation vinder frem på bekostning af branding-indsatser, og det er ærgerligt, siger Jacob Holst Mouritzen, der grundlæggende tror på, ”at marketing er mere en videnskab end en kunstform”.

– Vi har efterhånden eksisteret som akademisk felt i 100 år, og vi har opbygget bunker af viden om, hvad der virker og ikke virker. Det er senest blevet bekræftet endnu engang af udgivelser fra blandt andre Byron Sharp, Binet & Fields og andre, at virksomheder har behov for at balancere langsigtede brandaktiviteter med kortsigtede og taktiske aktiveringer for at sikre mest mulig effekt af marketingkronerne, siger han.

Jacob Holst Mouritzen vil i det hele taget gerne slå et slag for, at marketing bevæger sig langt længere ind på den videnskabelige banehalvdel, og “holder op med at basere sig på mavefornemmelser og gamle skrøner”. 

– Det er der ingen grund til i dag. Hvis man lige løfter blikket, så vil man se, at det er muligt at basere sin markedsføring og strategi på evidens, forskning og grundig empiri. Det er ikke akademisk snobberi, men en søgen efter ordentlighed og at gøre sig umage i en branche, der desværre har været kendt for at være lidt for nemt til fals for det nye og skinnende, siger Jacob Holst Mouritzen. 

Hvad skal I have opnået om et år, før du er tilfreds?

– Hvis det lykkes at skabe mere ro omkring marketingstrategien og samtidig løfte effekten hos en virksomhed eller to, så vil jeg være rigtig glad, siger Jacob Holst Mouritzen.