Det går stærkt i øjeblikket på det fire år gamle københavnske reklamebureau WeThink.

Nye virksomheder føjes i en lind strøm til kundelisten, der i forvejen omfatter bl.a. Katjes, AquaVia, Huawei og Rockfon.

Også på partnersiden sker der ting og sager, da en af dansk reklamebranches tungeste kreative profiler gennem de sidste 30 år, Claus Møllebro, er nyudnævnt partner.

Dermed får bureauet et kreativt vitamin-tilskud af rang, da Claus Møllebro – der naturligvis også bliver kreativ direktør – kommer til WeThink med masser af erfaring og en stribe kreativ direktør-stillinger i landets førende bureauer bag sig.

Han begyndte som AD’er hos Bates, men har også været forbi Leo Burnett i Danmark og Sverige, Co+Høgh (i dag CO/Plus) og AdPeople som kreativ direktør.

Derudover er det også blevet til en tur Down Under, hvor han arbejdede for GPY&R.

Træt af freelance-tilværelse

De seneste år har Claus Møllebro været freelancer, men da tilbuddet fra de to øvrige partnere i WeThink, Ghita Holst og Patrik Thelin, kom, var der ikke megen betænkningstid:

– Jeg savnede at være på bureau igen og var ved at blive træt af freelance-tilværelsen, hvor man sjældent er med ved bordet, når de rigtig interessante beslutninger træffes, siger Claus Møllebro.

Og hvis du ikke kender Claus Møllebro, så var han bl.a. en del af den kreative Bates-trio – de to øvrige var Ib Borup og Jakob Blom – der stod bag en af danmarkshistoriens mest populære reklame-serier gennem tiderne – DSB’s Harry & Bahnsen-univers.

Andre eksempler er det kreative Arla-univers ”Brød elsker Kærgården”, der gik sin sejrsgang i 90’erne, Cocios Eva Mendes kampagne, 3´s talende hunde og Aqua D´or´s TV show format Aquadorable, som Claus Møllebro også er ophavsmand til.

Men nu skriver vi 2017, og i dag fylder digitale og sociale kanaler en helt anden rolle i marketingindsatsen end dengang, hvor tv-reklamer var den hellige gral.

Måske også for meget?

– Vi har en masse dygtige unge mennesker i bureauet, der har fuldstændig styr på alle de digitale muligheder, men jeg er og bliver en historiefortæller, der tror på, at en god og enkel kreativ idé, der eksekveres flot – naturligvis også på de digitale kanaler – kan gøre underværker for et brand, siger Claus Møllebro.

Det handler jo om at sælge varer

Han mener, at flere og flere marketingansvarlige efter en stribe Klondyke-lignende SoMe-år endelig er begyndt at ved at stille spørgsmålstegn ved, hvad de egentligt får ud af en masse likes og fans og brugere, der deler deres indhold.

– Det handler jo i bund og grund om at sælge nogle varer, og meget af det content, brands deler derude er ganske enkelt ikke af en kreativ kvalitet, der gavner et brand og får forbrugerne til at købe deres varer, siger han.

Derfor var det også et godt match, da han mødte WeThink, der har en helt klar model for, hvordan det kreative, digitale og sociale kan gå hånd i hånd.

– Det var en øjenåbner for mig, og det er jeg helt sikker på, at det også bliver for mange marketingansvarlige, der gerne vil tilbage til det, marketing i bund og grund handler om, nemlig at sælge nogle varer ved hjælp af god kreativitet, slutter Claus Møllebro.