I november fik Morten Holst Boye det globale ansvar for den ene af Carlsberg Groups tre fokuskategorier: Alkoholfri øl, eller som det hedder i den verden: AFB, Alcohol Free Brews. En vækstkategori af de helt store.

Kort tid inden da blev han udpeget som en af fem nominerede til titlen som Årets CMO, men hvis han var en bil, hvilket brand og mærke ville han så være?

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Efter en del overvejelser er Morten Holst Boye ikke i tvivl: Han er en Mercedes GLC Coupé. 

- Det er en sporty SUV. En bil, der er langtidsholdbar. Og som både kan rykke med tophastighed, når det kræves, og levere det lange, seje træk, siger Morten Holst Boye og tilføjer:

- Den går langt på literen, og den er vedholdende. Det synes jeg også, kendetegner mig: Jeg er god til at følge ting til dørs, og til at følge den strategiske retning - også når der kommer bump på vejen.

Carlsberg-VP’en peger desuden på, at en Mercedes har et sikkert vejgreb.

- Med den løber man ikke ind i pludselige og uventede udsving. Man ved, hvor man har den. Sådan arbejder jeg også: Sætter strategien uden at lade mig flytte af pludselige emotionelle udsving, siger han.

Årets CMO kåres 24. januar 2020, hvor Dansk Markedsføring samtidig fejrer lanceringen af årets The M List.

Morten Holst Boye har før Carlsberg siddet i ledende marketingstillinger hos flere store FMCG-brands: Herunder Dandy, Cadbury og LEGO.

Siden december 2013 har han været hos Carlsberg, hvor han begyndte som VP Marketing hos Carlsberg Danmark, og i august 2019 rykkede han til Group Commercial, hvor han stod i spidsen for Global Commercial Capabilities for Growth Initiative.

Nu skal han så sikre Carlsberg succes på den alkoholfri bane: Bryggeriets hurtigst voksende kategori og den, der skal drive mest vækst frem mod 2022. Og på den baggrund er det vel ufarligt at køre Mercedes GLC Coupé. Eller en hvilken som helst anden bil.

Er en holdspiller

Morten Holst Boye peger også på en anden årsag til, at han har valgt Mercedes-modellen:

- Det er en stor bil med god plads i kabinen. Og det er vigtigt, for der skal også være plads til mit team, siger han og tilføjer:

- Jeg vil gerne sidde bag rattet, styre og sætte retningen, men jeg kan ikke gøre det uden mit team, som hjælper mig med både sparring og support. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Det er også en firehjulstrækker?

- Præcis. Og sådan har jeg det også: Jeg kan lide at få fingrene i mulden og tage ved lære af de mennesker, jeg møder: Både internt, og ude hos kunderne - i butikker og barer.

Hvad er du mest stolt af i det forgangne år?

- Det er jeg ikke et øjeblik i tvivl om. Det er jeg af vores lancering af SnapPack, vores nye bæredygtige 6-pack-emballage hvor vi har fjernet plastikken rundt om dåserne. Det har reduceret plastikforbruget med 76 procent og leveret en reduktion i miljøbelastningen, der svarer til 76 millioner plastikposer, siger Morten Holst Boye og tilføjer:

- Jeg er meget stolt af at være en del af dette, og det er et projekt der har ændret og moderniseret perceptionen af Carlsberg-brandet hos både forbrugerne og i detailhandlen - og så har det skabt stor intern stolthed.

BLÅ BOG 

  • Navn: Morten Holst Boye
  • Alder: 48 år
  • Uddannelse: Cand.negot., SDU
  • Stilling: VP, Alcohol Free Brews, Group Commercial, Carlsberg