I dag udkommer D&AD’s berømte showcase-bog The Annual - en samling af samtlige Pencil-vindere ved awardshowet i det forgangne år - for 56. gang.

Og 56 år er jo en glimrende alder at forny sig i, så denne gang følges bogen af et særligt tillæg, som har til formål at inspirere unge kreative - og som derfor har fået den oplagte titel ”The Manual”.

”The Manual” har endda dansk islæt, idet Dorte Nielsen og Katrine Granholm har været med i teamet bag den, og plus at de to kreative danskeres bog ”The Creative Thinker’s Exercise Book”, der sidste efterår udkom på dansk med titlen ”Opgavebog for Kreative Tænkere” har leveret materiale til den.

En af initiativtagerne til bogen, D&AD-formand Steve Vranakis, der er Executive Creative Director hos Googles Creative Lab - og som i øvrigt træder tilbage som formand for awardshowet i år, siger om ”The Manual”:

- En af mine forgængere talte på et tidspunkt om, at The Annual i høj grad fungerer som en ”manual” for kreativitet, og jeg synes faktisk ikke, jeg kan komme i tanke om en bedre måde at realisere min mission om at åbne den kreative industri for flere mennesker med forskellige baggrund.

En ny type inspirationskilde

”The Manual”-delen af bogen byder således på ideer, opgaver og alverdens andre indspark fra kreative tænkere og inspiratorer fra hele verden - herunder altså Dorte Nielsen og Katrine Granholm - hvortil kommer Black Pencil-vindere som Michael Johnson fra Johnson Banks, Björn Stahl fra INGO Stockholm og and Alice Tonge fra 4creative.

- Den nye bog er designet på en sådan måde, at den både byder på undervisning i - og anerkendelse af -kreativitet, og jeg kan godt lide tanken om, at bogen på den måde bliver en ny form for inspirationskilde for kommende kreative generationer, siger Steve Vranakis, der opfordrer alle, der køber dette års udgave af bogen til at give ”The Manual” videre til unge talentfulde kreative i deres netværk.

Ideen opstod, siger Steve Vranakis, fordi vi gerne ville have, at bogen skulle tilbringe mere tid i folks hænder end på deres boghylder, sagde Steve Vranakis torsdag aften ved præsentationen i London, hvor han flere gang i talen takkede Dorte Nielsen og Katrine Granholm for inspiration og indhold:

- Vi ville gerne lave en mindre ”bite sized” udgave af The Annual, som samtidig kunne levere undervisnings- og træningsmateriale. Og det har vi har kunnet gøre takket være Dr. Dorte Nielsen. Det er materiale, der vil være nyttigt for unge, der er i starten af deres kreative karriere, eller som måske slet ikke kender til den kreative verden, siger han.

En endnu større ære

Selv siger Dorte Nielsen, at hun og Katrine Granholm er glade for, at deres arbejde anerkendes med ”The Manual”.

- Jeg mødte Steve Vranakis sidste år til Creativity World Forum-konferencen, og vi deler mange værdier, visioner og idéer om hvad kreativitet er, og hvordan kreativitet kan gøre en forskel, siger Dorte Nielsen.

Som formand for Creative Circle er hun - ligesom Steve Vranakis - optaget af, hvordan man kan udvikle kreativt talent og hjælpe folk til at blive endnu bedre kreative tænkere.

- Der var derfor en stor fornøjelse for mig at se Steves begejstring, da han fik mine bøger i hånden, og vi kunne let bygge videre på hinandens tanker. Og sådan opstod idéen til at putte øvelserne i manualen, så folk kunne blive endnu bedre til at få idéer, og dermed få bedre chancer for at komme i ”The Annual”, siger Dorte Nielsen.

Både hun og Katrine Granholm deltog i øvrigt i launch-festen i London torsdag aften, og begge er naturligt nok stolte af, at bidrage til bogen:

- Man siger som regel, at det er den største ære at få sit arbejde optaget i The Annual. Men jeg er faktisk næsten mere stolt af at være med i The Manual, siger Dorte Nielsen og tilføjer:

- For det er lige præcis det, mit arbejde igennem mange år har handlet om: At højne kreativiteten og sætte den på dagsordenen som fag i uddannelsessystemet - fra folkeskolen til universiteterne.

The Annual - og The Manual, der er designet af Ben Christie fra Magpie Studio - kan bestilles på D&AD’s hjemmeside.