Allerede for et par år siden i Cannes antydede Per Pedersen, at noget var på vej: ”Bureau-netværksmodellen, som vi kender den, er død” stod der på planchen bag ham, da han optrådte som keynote for et fyldt auditorium i Festivalpalæet.

Nu tager han selv konsekvensen og forlader Grey Group, hvor han siden 2017 har været Global Creative Chairman og dermed øverste ansvarlige for netværkets kreative linje. Det oplyser han på LinkedIn.

– Jeg forlader Grey for at gå sammen med verdens mest kreative, uafhængige bureauer. Sammen vil vi lancere et nyt globalt, kreativt netværk. Ejet af kreative. Drevet af kreativitet. Uden dyre hovedkontorer. Uden dyr C-suite, skriver han på det sociale medie, og videre:

– Ingen komplekse processer, der ender i møde efter møde. Men en ny forretningsmodel, der tjener et eneste formål: Store ideer.

Fra Danmark til hele verden

Per Pedersen startede karrieren tilbage i 1990 planner og Head of Strategi i det, der dengang hed Grey Danmark.

Siden blev han en meget kendt Chief Creative Director sammesteds, idet bureauet dog nu hed Uncle Grey – en stilling han med stor succes og stribevis af priser sad i næsten 13 år.

I 2009 gik turen kortvarigt til Grey Düsseldorf, hvor han var Chief Creative Officer, Grey Group Germany i gor et års tid, inden han blev headhuntet til Grey New York, hvor han i fire år var Global Executive Creative Director.

I 2014 blev han udnævnt til Deputy Worldwide Chief Creative Officer, Grey Group, og i 2017 blev han øverste ansvarlige for netværkets kreative linje med titel af Global Creative Chairman, Grey Group.

Undervejs har han blandt meget andet været keynote ved Cannes Lions, D&AD, The iNordic og ved FN’s Generalforsamling, og han kan glæde sig over at have haft fingre i over 500 kreative awards.

Alene i Cannes er det blevet til 120 af slagsen – herunder Grand Prix, Titanium og Creative Effectiveness.

Må ikke blive for stort

Men nu skal posen rystes – i hvert fald rent organisatorisk og forretningsmæssigt – i centrum står stadig kreativiteten, fastslår han i et interview med branchemediet LBBOnline:

– Jeg vil kun have én titel. Jeg vil være kreativ, siger han til mediet.

Per Pedersen afslører ikke, skriver LBBOnline, hvilke bureauer eller kreative, der kommer til at være med i hans nye set up, da ”flere af dem er i gang med at færdiggøre aftaler.”

– Jeg forestiller mig at starte med en håndfuld og lade det vokse til omkring 30. Ikke flere end det. Alle skal kunne sidde rundt om et bord, siger han til LBBOnline og tilføjer:

– Jeg vil ikke have, at det skal være større end det. Størrelse har aldrig været en god ting for kreativitet.