Der er skiftedag på vej i toppen af Publicis-gruppens danske media-ben, Publicis Media Danmark, hvor Stine Halberg siden 2014 har været CEO.

Fra nytår rykker hun til en nordisk rolle, og til at afløse hende har bureauet været i New York for at hente Kenneth Brinkmann, der siden efteråret 2017 har været Executive VP i Amnet - Dentsu Aegis’ programmatic-forretning.

Fremover skal han styrke Publicis danske forretning i media-enheden, der i Danmark rummer mediabureauerne Zenith, Starcom og Performics, og det ser han frem til:

- Det er jo altid sjovt at være en del af en organisation, der er på vej frem, og som har et klart potentiale. Det er sådan jeg ser Publicis i dag, og jeg glæder mig at blive en del af processen, siger Kenneth Brinkmann, der tiltræder sin nye stilling i starten af januar.

Væk fra logo-suppen

Han har boet med sin hustru og tre børn i New York gennem de seneste tre år, og i grunden var det ikke planen at vende tilbage til Danmark, da headhunterfirmaet tog kontakt:

- Men jobbet hos Publicis lød seriøst interessant, og efter kort tid stod det klart for mig, at der var rigtig mange gode grunde til at sige ja tak.

Som for eksempel?

- At Publicis-netværket, som tidligere var vertikalt organiseret, nu har iværksat en strategi, der hedder ”Power of One”. Målet er at trække forretningen sammen på tværs af funktionerne og bringe os væk fra den logo-suppe, som kunderne ikke har nogen glæde af.

- Og så synes jeg i al beskedenhed, at jeg kommer med en pose af erfaringer med data og programmatic, og gode resultater fra mit arbejde i USA, som kan bruges til at udvikle vores kunders forretning her i Danmark. Eksempelvis ved at vise, hvordan kundernes egne data kan bruges til at løse en række af deres udfordringer.

Gode og dygtige kollegaer

Der var i det hele taget mange bokse, der kunne sættes hak ved.

Og ud over de interessante faglige udfordringer i det nye Publicis-job, fremhæver Kenneth Brinkmann sine kommende kollegaer som medvirkende årsag til, at han takkede ja til jobbet.

- Dels synes jeg utrolig godt om det lederteam, jeg bliver en del af, og så har jeg meget stor respekt for Stine (Halberg, red.), som jeg afløser, siger han og tilføjer:

- At hun fortsætter i en nordisk rolle, hvor vi kommer til at arbejde sammen om at hjælpe kunderne - uden siloer og solo-løb – har også haft stor indflydelse på min beslutning.

Det rette skills-sæt

Og spørger man Publicis-gruppens danske CEO, Mari-Ann Mortensen, hvorfor valget faldt på Kenneth Brinkmann, så lyder svaret sådan her:

- Kenneth har præcis det skills-sæt, som vi har været på jagt efter: Han har en betydelig viden og indsigt i data, digital og programmatic, som vi forventer vil styrke vores forretning på tværs. Og så har han et rigtig godt netværk. Det kommer til at skabe ny værdi både for vores kunder, og for vores dygtige kolleger i medie-teamet, siger hun.

Mari-Ann Mortensen glæder sig samtidig over, at Stine Halberg nu dedikerer sig til arbejdet med de internationale kunder:

- Vi har mange internationale kunder i gruppen, og det kræver et særligt talent at få disse kunder ”landet” nordisk. Den evne har Stine, og derfor er det en stor gevinst for gruppen, at hun fremover får ansvaret på tværs af norden.

Tre år i USA har sat spor

Lige nu er Kenneth Brinkmann i fuld gang med at pakke kufferterne og gøre klar til at vende tilbage til Danmark med familien – hustru og tre børn på 14, 10 og 6 år.

- Det har været spændende for os alle at bo og leve i USA, men jeg glæder mig til at komme tilbage til Danmark.

Hvad glæder du dig mest til at komme tilbage til?

- Trygheden. Ikke mindst på sundhedsområdet. I USA blev man jo bekymret for regningerne, hver gang et af børnene faldt og slog benet i fx en fodboldkamp, for hvad ville det koste at behandle? Jeg erkender gerne, at jeg var glødende liberalist, da vi rejste til USA. Det er jeg ikke mere.

Kenneth Brinkman indtræder i januar som Chief Media Officer, Publicis Groupe Denmark. 

Stine Halberg rykker til en nordisk rolle som Chief International Media Clients, Publicis Groupe Nordic.