Et enkelt navn skiller sig suverænt ud øverst på listen over de topchefer i store danske virksomheder, der klarer sig bedst på de sociale medier.

Det viser den årlige CEO Superbrand-analyse fra Infomedia, som har kigget på social media-aktiviteterne hos 40 danske topchefer, og det er igen i år Mads Nipper fra Grundfos, der løber med topplaceringen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Nipper er med over 250 posts i egne kanaler den mest synlige og den mest aktive, hedder det i analysen. Han har mange følgere og stor rækkevidde - og så kan han noget særligt:

Han ”formår at skrive sig lige ind i hjertet af brugerne på sociale medier med mærkesager om bæredygtighed og grøn omstilling”, lyder analysen.

På anden- og tredjepladsen kommer Jeff Gravenhorst fra ISS og Lars Fruergaard Jørgensen fra Novo Nordisk. Begge dog med en langt lavere social media-score end Nipper.

Goddag og farvel

Årets top 10 byder i øvrigt på flere interessante rokeringer.

LEGO’s Niels Bjørn Christiansen tager et gevaldigt hop op ad listen fra en 30. plads sidste år og direkte op på en femteplads.

Han har ifølge analysen ”forbedret sin placering ved at skrive meget mere – faktisk fire gange så meget som sidste år.” 

Han er samtidig den mest aktive CEO på LinkedIn, og kunne ifølge Infomedia rykke endnu længere op, hvis hans følgeskare og ”connections” var større. 

I den mere kedelig ende springer Jyske Banks CEO, Anders Dam, i øjnene. Han var i tæt konkurrence med Mads Nipper om førstepladsen på sidste års liste, men han er i år røget helt ud af top 10.

Ikke fordi han ikke har været aktiv, men to sager – en om at skille dankortet fra Visa og en om kønsfordeling i bankens koncerndirektion – fik negativt liv i den sociale sfære:

- De to sager tilsammen betød, at cirka en tredjedel af Dams sociale omtaler blev negativt ladede i 2019, skriver Infomedia.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Ny i top 10 er Danske Banks Chris Vogelzang, og lige uden for top 10 banker Søren Nielsen, Demant, og Morten Hübbe, Tryg på.

CEO Activism i fremgang

Men betyder det overhovedet noget for en CEO at være aktiv på de sociale medier?

Det mener amerikanske Forbes ikke, der er nogen som helst tvivl om:

- Forskning viser, at CEO Activism er lig med god forretning. Det kan være med til at drive en virksomheds omdømme og i sidste ende dermed også potentielt indtjeningen, skrev mediet i sommeren 2019.

I USA ser man også i stigende grad CEO’s fra nogle af de helt store virksomheder – Jeff Bezos fra Amazon og Mark Zuckerberg fra Facebook - ytre sig i stor stil ved tastaturet. Også med politiske holdninger.

Og ifølge Troels Johannesen, forfatter til bogen ” Del dig stærkere – Strategi og taktik for topledere på sociale medier” fra 2019 er der heller ingen tvivl om, at topchefer gør klogt i at pleje deres personlige brand på de sociale medier:

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Troværdig, holdningsbaseret kommunikation på sociale medier gør både toplederen mere tydelig og tilgængelig og er i den grad med til at styrke det personlige brand. Og så lærer sociale medier ledere at lytte. Og når man lytter, er man en bedre leder, skriver han.

Hvornår sker det så?

Samlet set konkluderer Infomedia i analysen, at det går fremad for danske topchefer på sociale medier ”men med bittesmå skridt”.

- Det er ikke som i USA, hvor man de seneste år har oplevet en bølge af CEO Actvism, skriver Infomedia og videre: 

- Ingen andre end Mads Nipper og til dels Anders Dam når helt samme højder i en dansk kontekst.

Men kigger man lidt ned i generationsbilledet, peger analysen på, så holder den nye generation af CEO’s sig ikke tilbage.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Det gælder folk som Jesper Buch (bl.a. Miinto og tidligere Just-Eat), Marianne Dahl (Microsoft Vesteuropa) Martin Thorborg (Bl.a. Amino og tidl. Jubii) og Majken Pape (Skousen), der alle er meget aktive online, skriver Infomedia og videre:

- Men måske ser vi først et decideret skifte, når denne yngre og mere digitale generation af ledere indtager chefstillingerne i de store, veletablerede danske virksomheder.

SoMe Top 10 2019 (2018) - SoMe-score

1. (1) Mads Nipper, Grundfos (+80)
2. (5) Jeff Gravenhorst, ISS (+26)
3. (9) Lars Fruergaard Jørgensen, Novo Nordisk (+25)
4. (4) Per Bank, Salling Group (+25)
5. (30) Niels Bjørn Christiansen, LEGO (+23)
6. (3) Kim Fausing, Danfoss (+21)
7. (29) Mauricio Graber, Chr. Hansen Holding (+19)
8. (ny) Chris Vogelzang, Danske Bank (+18)
9. (11) Jens Bjørn Andersen, DSV Panalpino (+17)
10. (22) Søren Skou, A.P.Møller - Mærsk (+16)