Det myldrer nærmest ind med nye uddannelsesmuligheder på den danske kreative scene.

Inden for bare godt et års tid er der fx kommet to nye søstre til i Reklamelinje-”familien”: Tekstlinjen og Contentlinjen, og nu går endnu en uddannelse i luften:

Den har fået navnet MasterClass i Strategy & Insight, og den er udviklet og skabt på initiativ af en trio af kendte strategiske plannere – med brancheforeningen Kreativitet & Kommunikation som samarbejdspartner.

Gå ikke glip af dagens vigtigste nyheder – klik her.

Uddannelsen løber over tre måneder, og den er målrettet personer, der arbejder med strategi på bureau eller i virksomhed: Fx en strategisk planner eller Insight Manager, ny eller med erfaring, der gerne vil styrke sine kompetencer i disciplinen.

Og det er en savnet uddannelse, siger direktør Tine Aurvig-Huggenberger fra Kreativitet & Kommunikation:

- Jeg ser uddannelsen som et godt initiativ, der kan dække et stort behov i markedet – og som ret beset har været savnet lige siden, planneruddannelsen lukkede ned for godt 15 år siden.

Strategisk planning 2.0

Bag initiativet til og udviklingen af den nye uddannelse står tre kendte navne. I øvrigt med en fællesnævner, der hedder Konstellation & Republica. Det drejer sig om:

- Susanne Lund: Tidligere CEO i Konstellation & Republica og nu Managing Director i innovations- og designbureauet EGGS Design

- Martin Gjerløff: Tidligere strategisk direktør hos Saatchi & Saatchi og siden 2016 strategichef på Konstellation & Republica

- Mette Bech: Selvstændig strategisk planner med 14 års erfaring fra bl.a. London, Bates, BBDO og TBWA, og senest som strategichef hos Konstellation & Republica.

Den nye uddannelse skal bl.a. tage højde for et paradigmeskift, forklarer Susanne Lund: 

– I dag skabes der løsninger til et utal af platforme, og mange bureauer arbejder nu også med innovation og servicedesign, siger hun og tilføjer:

- Så når en strategi skal afdække forretningsudfordringer, handler det ikke kun om at kommunikation, men også om at udvikle nye produkter og services, der skaber konkret værdi for brugerne.

Indlæg fra atypisk kant

Udover de tre fagansvarlige står en række af branchens stærkeste strateger klar som gæsteforelæsere: Bl.a. Ørnulf Johnsen fra & Co., Søren Christensen fra Robert/Boisen & Like-minded og Pernille Gjøls-Andersen fra Implement Consulting Group. 

Dertil kommer indlæg fra umiddelbart atypisk kant. Herunder en efterforskningsleder fra Rigspolitiet, en professor i fotografi og en ekspert i performancetræning og personlig gennemslagskraft. 

Gå ikke glip af dagens vigtigste nyheder – klik her.

Tine Aurvig-Huggenberger får det sidste ord:

– Bureauerne – og ikke mindst kunderne – efterspørger strategisk planning, men det er kompetencer, som er svære at få fat i. Jeg ser MasterClass i Strategy & Insight som et stærkt tiltag, der løfter branchens strategiske niveau, siger hun. 

Første hold på uddannelsen starter medio marts, og du kan læse mere her.