Somme tider er der bare nogen, der kan det dér med at ramme plet. Og et rigtig godt eksempel på det - eller rettere to - blandt kreative studerende i Danmark er et ungt team fra DMJX Kreativ Kommunikation.

Niklas Hultquist og Frederik Voetmann er navnene på de to herrer, som lige nu gør sig ganske særligt bemærket på Creative Circle-shortlisterne.

Niklas og Frederik har i år deltaget i 48 timers-ungdomskonkurrencen YCCA med i alt fire værker - to i Print og to i Digital. Derudover har de - for første gang - også deltaget i ”voksen-konkurrencen” CCA med deres 360° Portfolio Experience i kategorien Digital/Selfpromotional - et arbejde, der sikrede de to praktikplads hos Johannes Leonardo i New York.

- I løbet af ugen blev vi glædeligt overraskede over, at alle vores fem indsendelser er shortlistet. Og det er vi selvfølgelige vildt stolte over, lyder det fra Niklas Hultquist og Frederik Voetmann.

Masser af hæder

Gennem de senere år har de to studerende deltaget i en række forskellige student competitions, og på nuværende tidspunkt er de faktisk det mest prisbelønnede danske team inden for ungdomskonkurrencer udklækket fra Kreativ Kommunikation.

Herunder kan bl.a. nævnes CREAM i London, Aurora Youngsters 2014, guld i Young Guns Award 2015 (denne pris blev vundet af Frederik Voetmann sammen med Mads Schmidt) og YCCA/Digital 2015.

Og de to kreative unge håber naturligvis, at de udmærkelser, de har opnået i løbet af deres uddannelse, kan hjælpe dem til at finde drømmejobbet, når de afslutter uddannelsen her til sommer.

- Vi håber, det giver pote, og vi har da allerede mærket en stigende interesse, siger Frederik Voetmann.

Så shortlisterne er ikke bare blær til væggen derhjemme?

- Nej, de betyder rigtig meget. Det giver os mulighed for at få vores navne frem i en sammenhæng, der viser, at vi har nogle kompetencer og nogle kvaliteter. Også selv om vi ikke er færdige endnu.

Har I fået konkrete kontakter?

- Ja, det har vi. Vi var jo i New York hos Johannes Leonardo, og dem har vi haft en rigtig god dialog med. Grey i New York har også bedt os kontakte dem, når vi har færdiggjort uddannelsen. Men vi er også blevet kontaktet fra danske bureauer, siger Niklas Hultquist.

Og drømmejobbet?

- Altså, det ville jo være oplagt at nævne et eller to af de bureauer, der er mest hippe og hotte på alverdens lister lige nu, og ja, det ville da sikkert også være spændende, men det er altså en omskiftelig branche, og det der er hot lige nu er det måske ikke om et halvt år.

Så det vigtige er ikke så meget et bestemt bureaunavn?

- Nej,  det er mere at være et sted, hvor vi kan få mulighed for at lave nogle fede ting, have et ansvar og udleve vores ambitioner, lyder det fra Niklas Hultquist og Frederik Voetmann, der altså ikke har en liste hængende på væggen med navne på drømmebureauerne.

Til gengæld kan de levere en anden liste - nemlig over deres hidtidige meritter.

Den kan du se her.