Spillebranchen indfører nu fire nye initiativer for at få antallet af spilafhængige ned. De tre af dem handler om reklamer. Det skriver Finans.dk.
Initiativet kommer i kølvandet på en ny rapport fra Spillemyndigheden, der viser, at flere og flere danskere får såkaldte ”pengespilsproblemer”.
De reklame-relaterede tiltag er: Stop for brug af kendisser, unge under 25 år samt animations- og tegneseriefigurer i spilreklamer.
Til Finans.dk siger Morten Rønde, direktør i Spillebranchen, der repræsenterer spiludbydere som bl.a. Danske Spil, Bet365, Unibet og Mr Green, om kendis-tiltaget.
”Kendisser kan virke stærkt på især unge og påvirke deres spiladfærd negativt, så fremover vil vi undgå at bruge kendisser til at promovere spilprodukterne.”
Han tilføjer, at man dog fortsat har ”mulighed for at lave sponsorater med landshold og andre sportsklubber.”
Flere kendte danskere har i tidens løb ageret reklame-blikfang for spil-reklamer.
Herunder den tidligere fodboldstjerne og sportskommentator Brian Laudrup, den tidligere fodboldspiller Nicklas Bendtner samt skuespillerne Peter Frödin og Pilou Asbæk.