Normalt er reklameblokken på TV kun forbeholdt virksomheder med de dybeste lommer. 

Men i øjeblikket kan række lokale butiksejere vise deres egne tilbud frem på skærmen i en stor ultralokal kampagne – for Stofa. 

Robert/Boisen & Like-minded er bureauet bag kampagnen, som bygger på at tilbyde lokale handlende en gratis reklamekampagne.

Dog med det ene krav, at deres tilbud på fiskestænger, vin, eller kager skulle svare til 1.796 kroner.

Hvilket netop er det beløb, borgerne i de midt- og nordjyske byer kan spare ved at bestille Stofa Fiber lige nu. 

Idéen var med andre ord at bytte reklametid for promovering af, hvad man præcis kunne få i netop deres lokale butik for besparelsen ved at oprette Stofa Fiber. 

Artiklen fortsætter under billedet.

12 lokale handlende spiller hovedrollen i en ny kampagne fra Stofa. Foto: PR

Går ind i nye områder 

Baggrunden for det utraditionelle samarbejde skal findes i at Norlys – som en del af fusionen mellem de jyske energiselskaber SE og Eniig – har trukket sig ud af Waoo-samarbejdet. 

Dette har givet Norlys mulighed for at lancere Stofa-brandet i en lang række byer i det midtjyske og nordjyske. 

Artiklen forsætter under billedet.

Ismutter fra Guf & Kugler i Nibe er klar med et got tilbud. Foto: PR.

Men det kan ind i mellem være svært at blive accepteret som ”den nye i klassen” i en mindre by, så løsningen blev at omfavne denne problemstilling i stedet for at ignorere den. 

Marketingansvarlig Anne Bay fra Stofa kalder i en pressemeddelelse indsatsen ”en kampagne, der har krævet blod, sved og knofedt”:

Credits

Annoncør: Stofa
Ansvarlig: Anne Bay
Bureau: Robert/Boisen & Like-minded
Strategi: Søren Christensen
Kreativt team: Niklas Hultquist & Frederik Voetmann
Kreativ direktør: Heinrich Vejlgaard
Senior projektleder: Gitte Andersen
Junior projektleder: Anna Hafstrøm & Naja Veirup Groth
Produktionsselskab: Gobsmack Productions
Producer: Nya Bille
Instruktør: Niels Nørløv
DOP: Jonathan Grevsen
Second unit: Mano Pervez
Stillfoto: Frederik Kastrupsen
Klipper: Thorbjørn Münter / Welcome Post
Sound Design: Ole Krogstad
Grading: Thorbjørn Münter / Welcome Post
Mediabureau: Carat

– Fra hele det eksekverende hold på tværs af Robert/Boisen & Like- minded, vores mediebureau Carat og hos selv. Det har været hårdt, men heldigvis også rigtig sjovt. 

En ultralokal tilgang 

Hos Robert/Boisen & Like-minded siger art director Niklas Hultquist om den kreative tilgang, at man brugte Stofas tilbud som kreativt springbræt til en lokal tilgang:

– Vi ville opfordre de lokale til at benytte de sparede kroner fra Stofas tilbud nede i byens små butikker. Derfor virkede næste skridt ganske naturligt: At invitere de lokale butiksejere, til at blive en del af kampagnen. 

De handlende kom med andre ord til at optræde som lokale influencere.

Og der var frie rammer, fortæller art director Frederik Voetmann fra Robert/Boisen & Like-minded: 

– Vi besøgte butiksejere i 12 nord- og midtjyske byer og gav dem hver især muligheden for at promovere deres butik. Aftalen var, at vi gav butiksejerne helt frie rammer til at lave deres egen reklame, så længe de bare også nævnte Stofas tilbud til at begynde med.

Omfattende setup

Det hele er blevet til 12 forskellige lokale film, der bliver distribueret som geosegmenteret indhold i de digitale kanaler, men også på regionalt TV, radio, print, outdoor og via PR. 

Alt sammen med den ultralokale tilgang og ifølge bureauet er der i alt udarbejdet 297 lokale eksekveringer eksekveret til ikke mindre end 30 lokale byer og bydele. 

Artiklen fortsætter under billedet.

Henrik fra Bageriet i Herning. Foto: PR.

– Det har været en af den slags idéer, der så nem ud på papiret, men som virkelig har trukket tænder i forhold til at få det eksekvereret ud i alle de byer og medier, siger Søren Christensen, strategisk direktør og partner, Robert/Boisen & Like-minded.

Og for en af de lokale handlende, Lene Hansen fra Gunderup Fiskesø i Farsø, var det også lidt af en oplevelse at være med:

" Vi tager den udfordring op. Vi havde en fest.
Lene Hansen | Gunderup Fiskesø | Farsø

– Dengang Stofa ringede, så tænkte vi hurtigt, vi tager den udfordring op. Vi havde en fest, siger hun i pressemeddelelsen og tilføjer:

– Vi er jo vant til at reklamere for os selv på Facebook. Folk lægger videoer op fra søen, som vi så deler. Men det her var noget nyt. Så jeg håber, Stofa reklamen får folk til at tænke på os.

Mød Lene fra Gunderup Fiskesø i Farsø – og se yderligere to af de 12 film – herunder.

Lene fra Farsø
Fru Skov fra Brædstrup
Mads fra Mad- og Vintorvet i Bjerringbro